Webwinkeliers komen nog dit jaar met een gezamenlijke zwarte lijst van identiteitsfraudeurs en wanbetalers. Hierdoor wordt voorkomen dat oplichters steeds opnieuw onder een valse naam of met een vals adres spullen via internet kunnen bestellen die ze niet betalen.
Het incidentenregister, zoals de lijst officieel heet, is een initiatief van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, waarbij 700 thuiswinkels zijn aangesloten. De organisatie constateert dat bij 1 tot 1,5 procent van de miljoenen internetverkopen fraude in het spel is.
Vooral kleine, beginnende webwinkeliers worden getroffen, omdat zij nog niet over de nodige kennis en uitgebreide datasystemen beschikken. Anders dan bij grote spelers als Wehkamp, Neckermann of Bol.com gaan bij hen geen alarmbellen rinkelen zodra een notoire fraudeur een bestelling plaatst. Door de gegevens van de fraudeurs te delen, kunnen zij zich beter tegen hen wapenen.
Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org uit tegen de Gelderlander het vermoeden dat de fraude met verkopen via internet tot nu toe vergelijkbaar is met het aantal diefstallen in winkels. 'De bedrijven lopen er niet mee te koop en er wordt ook weinig aangifte gedaan. De politie doet er vaak niets mee.' Volgens Jongen werken de korpsen te veel langs elkaar heen. Hij bepleit een centraal aangiftepunt voor de branche.
Minister Hirsch Ballin van Justitie komt deze zomer met maatregelen om identiteitsfraude te bestrijden. Justitie schat dat deze vorm van fraude elk jaar honderden miljoenen kost. Daarbij gaat het ook om uitkerings- en vermogensdelicten.
Goed initiatief, maar jammer dat het niet vanuit de overheid of banken afkomstig is. Onze ervaring is dat de politie geen kennis heeft van dit soort zaken en niet weet wat te doen met een aangifte. Bedrijven betalen wel belasting, maar bescherming tegen fraude is nihil.
Wij hebben een webwinkel Stravers-shoes.com en sturen luxe schoenen in kleine en grote maten over de hele wereld. Echter in Nederland, met name omgeving Rotterdam, zit een aantal criminelen die werken met gestolen of vervalste Amex kaarten en die regelamtig voor grotere bedragen bestellen. Ik lever niet meer, ben er 2 maal ingetrapt, schoenen weg, geld weg. Wij werken via Tripledeal (mijn winkel) en deze zeggen er niets aan te kunnen doen.
Kunnen we dan ook gelijk 'niet afgehaalde of geweigerde rembours' als incident toevoegen aub? (en dan een vermelding in de lijst indien dit op een adres 2 of meer keer heeft plaatsgevonden)
Kunnen we dan ook gelijk 'niet afgehaalde of geweigerde rembours' als incident toevoegen aub? (en dan een vermelding in de lijst indien dit op een adres 2 of meer keer heeft plaatsgevonden)
Ik moet zeggen dat ik heb maar 1 keer meegemaakt dat iemand de PayPal en eCheck account gebruikt van iemand anders en ik had meteen door dat het niet klopt, dus geen schade voor mij. het nadeel voor mij , is dat ik kon dat nergens aangeven,PayPal beantwoordt dat de eigenaar van de PayPal/eCheck account moet een klacht indienen,ik niet. daarnaast ook 1 keer gebeuren dat iemand onder rembours producten had bestellen en het pakje heeft geweigerd,resultaat de rembourskosten voor mijn rekening.. het valt toch best mee in 2 jaren, wetend dat ik heb klanten in bijna alle Europese landen en in USA en Canada. maar ik zou zo'n zwarte lijst echt gebruiken en natuurlijk ook aanvullen als dat nodig en mogelijk zou zijn.