Twinkle | Digital Commerce

Online fraude neemt in dollars toe

2017-05-26
  • 1:30

Het deel van de omzet dat winkeliers op internet kwijtraken wegens fraude, is vorig jaar ongeveer gelijk gebleven. Door de groei van de online consumentenbestedingen is de omvang van de fraude, uitgedrukt in geld, wel gestegen.

De omvang van de internetfraude in de Verenigde Staten en Canada bedroeg vorig jaar 3,6 miljard dollar(circa 2,5 miljard euro). Dat is 20 procent meer dan de 3,1 miljard dollar die in 2006 aan fraude verloren ging, zo heeft Cybersource berekend in zijn 2008 Online Fraud Report. Uit cijfers van online winkeliers zelf blijkt dat 1,3 procent van de aankopen frauduleus was. Dat is iets hoger dan een jaar geleden.

Volgens de onderzoekers wijzen webwinkeliers die 4,2 procent of meer van hun bestellingen afwijzen omdat ze van fraude verdacht worden, regelmatig ook "echte" bestellingen af, aldus Internet Retailer.

Het aantal bestellingen dat handmatig nog gecontroleerd wordt omdat er een vermoeden van fraude bestaat, is in een jaar tijd gestegen van 24 tot 27 procent. Van de ondervraagde webwinkeliers hanteert 82 procent soms een handmatige controle. Alleen bij grote bedrijven, met een omzet van 25 miljoen dollar of meer, worden deze extra controlemechanismen geautomatiseerd. Het aantal met de hand gecontroleerde orders bij de grote bedrijven daalde hierdoor in een jaar tijd van 15 naar 14 procent van het totaal aantal bestellingen.

Verder is uit het onderzoek gebleken dat het fraudepercentage onder bestellingen vanuit het buitenland is twee tot tweeënhalf keer zo groot als binnenlandse bestellingen. De zogeheten chargebacks, het laten terugbetalen van de creditcardbetaling, zijn goed voor de helft van de fraudegevallen.

De cijfers van Cybersource zijn afkomstig van een onderzoek dat in september vorig jaar onder 318 winkeliers in de Verenigde Staten en Canada is uitgevoerd. De gezamenlijke omzet van de deelnemende bedrijven is ongeveer 50 miljard dollar.