Europese autoriteiten, banken en andere betrokken organisaties zouden ervoor moeten zorgen dat de fraude op internet beter wordt aangepakt. Op die manier krijgen consumenten meer vertrouwen in het betalen via internet en zal de e-commerce groeien.
Deze en nog negen aanbevelingen heeft de werkgroep Betalingsverkeer van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie vandaag gedaan tijdens het tweede Online Betaal Congres in Utrecht. In het opgestelde "positioning paper" schrijft de werkgroep dat angst voor internetfraude voor consumenten nog altijd de grootste drempel vormt om online iets te kopen.
'Internetfraude is een groeiend probleem, vooral ook omdat de markt blijft groeien. Fraude vindt op diverse manieren plaats onder meer via gestolen creditcardnummers, storneringen van incasso's, verkeerde leveringen en het "zoekraken" van leveringen', constateert de werkgroep in het verslag.
E-SEPA
De werkgroep pleit verder voor een Europese variant van de betaalmethode iDeal, omdat die betaalmethode in Nederland een positief effect op de internetverkopen heeft gehad.
Ook is de werkgroep voorstander van een zogeheten e-SEPA, de elektronische variant van de SEPA. Onlangs is in Europa het project SEPA (Single Euro Payment Area) van start gegaan. Banken streven hierbij naar een standaardisering van het betalingsverkeer. 'De SEPA kan voor thuiswinkeliers met een Europese marktoriëntatie significante kostenvoordelen opleveren', zo staat in het document.
Bij e-SEPA, ook wel SEPA Online Payment genoemd, wordt gestreefd naar Europese standaarden voor online betalen. Te denken valt dan aan een Europese standaard vergelijkbaar met iDeal, de overschrijving en bijvoorbeeld de elektronische incasso. Als het aan de branchevereniging Thuiswinkel.org ligt, komen die standaarden er binnen twee jaar, zo zei Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen vandaag.
Microbetalingen
Verder adviseert de werkgroep om te komen tot een Europese bankonafhankelijke standaard voor microbetalingen, waarbij de aandacht met name uitgaat naar betalingen die met de mobiele telefoon kunnen worden gedaan.
Tot slot ontbreekt bij het thuiswinkelen een standaardmanier om de online identiteit te controleren, vindt de werkgroep. Dit kan handig bijvoorbeeld handig zijn bij het online afsluiten van telecom- of ernergiecontracten.'Nu lost iedere thuiswinkelier dat voor zichzelf op. Thuiswinkeliers zouden blij zijn met online identiteitsserviceproviders die relevante delen van een kopers identiteit zouden kunnen aanbieden', aldus de Thuiswinkel.org.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Betere Europese fraudebestrijding goed voor e-commerce'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.