Martin Bongers schreef eerder deze maand over een operationele webshop die te koop werd aangeboden. Wat bepaalt nu eigenlijk de waarde van een website? Over een ding kan ik duidelijk zijn: pas als je een serieuze koper hebt gevonden weet je het zeker. Maar los daarvan kun je best een poging wagen een waarde vast te stellen.
Taxeer je website
Uiteraard is men in de Verenigde Staten verder op het gebied van 'site flipping'. Via websites als SitePoint wisselen behoorlijk wat websites van eigenaar, en bedragen van $ 80.000 zijn geen uitzondering. Er zijn zelfs website taxateurs die net als bij vastgoed een rapportage en een waarde kunnen leveren. Zelf kun je ook tot een redelijke indicatie komen als je bekijkt voor welke bedragen soortgelijke websites van de hand gaan, en door vanuit de koper te redeneren: waar liggen voor een nieuwe eigenaar kansen?
Geen omzet, toch waarde
Wat mij vanuit mijn vakgebied boeit is de waarde van traffic. Traffic is (bijna) altijd geld waard. Ook als een website op dit moment geen omzet heeft kan dit een aanzienlijke waarde vertegenwoordigen. Een nieuwe eigenaar kan dezelfde bezoekers wellicht wel tot kopen aanzetten. Men name bezoek van de natuurlijke (gratis) zoekresultaten van zoekmachines (lees: Google) is interessant. Deze mensen komen met een vraag naar je website en het kost je niets. Het is alsof een potentiële koper je winkel binnenloopt zonder dat je advertentiekosten hebt gemaakt.
Dit bezoek heeft minimaal de waarde die het normaal gesproken kost om binnen diezelfde zoekmachine te adverteren op de betreffende zoektermen. Zo zal een website die veel bezoekers krijgt op hypotheek-gerelateerde zoektermen een behoorlijke waarde vertegenwoordigen, zelfs als er nog nooit een hypotheek is verkocht of lead is gegenereerd.
Een website in een markt met veel concurrentie zal trouwens niet vanzelf hoog in de zoekresultaten komen te staan. Hier is in de meeste gevallen tijd en geld in geïnvesteerd, en ook dat is iets waar een nieuwe eigenaar waarde aan zou moeten hechten. Tijd kan bijvoorbeeld zijn geïnvesteerd in het opbouwen van backlinks. Als veel mensen naar je website linken heb je linkpopulariteit opgebouwd. Google drukt de linkpopulariteit uit in PageRank (getal van 0 tot 10). Een goede PageRank en voldoende backlinks bewijzen dat de online wereld je website waardeert, en dat is een goede start voor een nieuwe eigenaar. Zoekmachines nemen linkpopulariteit mee in hun algoritme. Goede links leveren dus meer bezoek op, zowel direct via de links als indirect via de zoekmachines.
Statistieken als bewijsmateriaal
Arno, interessant artikel dat veel winkeliers zal interesseren. Wat is een shop waard? Je zegt 't zelf: wat de gek er voor geeft uiteindelijk. En daarnaast kan traffic zeker een indicator zijn. Verder zijn er nog de voor de hand liggende factoren die erg gemakkeljk te tellen zijn: voorraadwaarde, kosten van ontwikkeling, een bedrag per vaste klant (percentage omzet = goodwill). Maar los van al die 'harde' cijfers: een andere ondernemer zou er meer van kunnen maken dan de oude, domweg omdat hij of zij beter 'in de markt' zit. Vaak zie je namelijk dat shops worden gestart uit toeval en niet op basis van de kennis van een bepaalde markt of product. Dus zijn er in theorie veel ondernemers die eigenlijk van shop zouden moeten ruilen (via de nog te starten Twinkle-rubriek Vraag & Aanbod ?). Een bestaande shop (ver)kopen kan uiteindelijk ook een oplossing zijn, en zelfs zonder cashtransactie kunnen beide partijen profiteren. Door winstdeling bijvoorbeeld.