Zoekmachines vormen met afstand het meest belangrijke marketingkanaal voor webwinkels, zo blijkt uit onderzoek. Zowel als het gaat om de bijdrage aan de naamsbekendheid als de Return on Investment (ROI) wordt zoekmachinemarketing het meest geprezen. Dit en meer blijkt uit onderzoek door de Webwinkel Vakdagen en zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders. In het onderzoek stond het gebruik van diverse online en offline marketingmethoden in de thuiswinkelbranche centraal.
Zoekmachinemarketing wordt met name gewaardeerd als het gaat om de bijdrage aan online verkopen. Topposities in de niet-gesponsorde zoekresultaten en adverteren in zoekmachines komen op dit punt als meest gewaardeerd marketingmethode naar voren. Ruim 60 procent van de 280 respondenten gaf aan tevreden of zelfs zeer tevreden te zijn over de behaalde resultaten met zoekmachineoptimalisatie. Over adverteren in zoekmachines via netwerken als Google Adwords en Yahoo Search Marketing is ruim 48 procent tevreden tot zeer tevreden. E-mailmarketing en PR volgen op afstand met elk een tevredenheid van ruim 38 procent. Direct marketing en adverteren in print media komen het slechtst uit de bus.
Naamsbekendheid
Ook als het gaat om de bijdrage aan naamsbekendheid nemen zoekmachineoptimalisatie en adverteren in zoekmachines respectievelijk de eerste en tweede plaats in. Ruim 42 procent is tevreden over zoekmachineoptimalisatie, een kleine 18 procent zelfs zeer tevreden. Direct marketing wordt waar het de naamsbekendheid betreft het minst gewaardeerd: slechts 22,7 procent is tevreden tot zeer tevreden over de behaalde resultaten. Opvallend genoeg presteert ook online banneradvertising slecht op dit vlak. Slechts 27,3 procent van de webwinkeliers geeft aan tevreden te zijn terwijl online advertising juist wordt ingezet ten behoeve van online branding.
De tevredenheid over zoekmachinemarketingmethoden komt tevens tot uiting in het marketingbudget van 2008. 45,3 procent van de respondenten geeft aan meer budget te alloceren voor het adverteren in zoekmachines vergeleken met afgelopen jaar. 34,8 procent gaat meer investeren in zoekmachineoptimalisatie om zo de vindbaarheid te verbeteren. Ook e-mailmarketing kan rekenen op een groter budgetaandeel in 2008. De toenemende budgetten gaan voornamelijk ten koste van printmedia, betaalde linkvermeldingen en online banneradvertising.
Een belangrijk gegeven voor zoekmachine marketing zijn de zogenaamde "backlinks". Met andere woorden een verwijzing van belangrijke sites naar de webwinkelier. Mijn vraag is dan ook aan Twinkle of zij hun doelgroep daarin tegemoet willen komen en de mogelijkheid willen creeeren om webwinkeliers op de twinkle site een link te kunnen laten plaatsen. Ondersteuning voor dedoelgroep en meerwaarde voor Twinkle zelf. Met vriendelijke groet Conny Smeeke http://www.kadoxl.nl
Naar mijn idee zal dat niet veel helpen. Zo'n Twinkle lijst zou dan snel duizenden links bevatten en wordt door Google gezien als een listing-om-de-listing, puur en alleen voor Google. Je loopt m.i. dan zelfs kans dat dit 'strafpunten' van Google oplevert. En bovendien Conny, je hebt er nu toch al zelf voor gezorgd?