Twinkle | Digital Commerce

Philips eist gebruik juiste afbeelding bij advertentie

2017-11-11
170130
  • 1:23

Philips heeft een onbekend aantal buitenlandse professionele verkopers op internet verzocht om beeldmateriaal van bepaalde Philips-producten bij advertenties te verwijderen. Volgens het elektronicabedrijf is dit vooral gedaan uit bescherming van de consument.

Philips heeft twee soorten brieven naar handelaren verstuurd. In de eerste brief is bezwaar gemaakt tegen het gebruik van een foto van een nieuw soort televisie, Aurea tv, waarbij gebruik wordt gemaakt van led-licht. Bij de nieuwe tv kleurt de omgeving mee waardoor de beleving anders wordt.

'Als een afbeelding van zo'n tv bij een andere televisie staat afgebeeld, krijgt de consument niet wat hij wil en zal hij gaan klagen', legt een woordvoerster van Philips tegenover Twinkle uit. Het nieuws kwam aan het licht toen de Duitse site Heisse erover schreef.

Andere handelaren hebben een brief ontvangen waarin Philips eist dat het gebruik van bepaalde afbeeldingen van producten die in het buitenland zijn gekocht, worden verwijderd. 'Niet alle producten zijn overal hetzelfde. Het risico bestaat dat consumenten er andere stekkers aan gaan zetten omdat de stroomaansluitingen verschillen. Hierdoor kunnen wij niet meer garant staan voor onze producten', aldus de woordvoerster.

Ook is het een probleem voor Philips dat er in sommige gevallen geen handleiding in de juiste taal bijgevoegd is en dat de premie voor de verwijderingsbijdrage die in Nederland geldt, op die manier wordt ontweken.

Hoeveel handelaren en webwinkels een brief van Philips hebben ontvangen, wil de woordvoerster niet zeggen. Het gaat in ieder geval om een aantal Duitse verkopers "die daar hun geld mee verdienen". Of er ook handelaren uit andere landen bij betrokken zijn, is niet bekend. Ook over de inhoud van de brieven, wil Philips niet veel kwijt.