Twinkle | Digital Commerce

Was will das Weib? (met de kerst)

2017-05-26
  • 1:28

Dames, even uw aandacht a.u.b. Noteer in je agenda: 1 en 2 december is er speciaal voor jullie het Women Inc. Festival. Een spetterend gebeuren van en voor vrouwen. Met workshops over ‘vrouwelijk ondernemerschap’. Vorig jaar: 6.000 bezoeksters en Harry van Bommel.

Tijdens dit festival is er ook een workshop over, en ik citeer: “Seksfilm voor vrouwen? In een tijd waarin het lijkt dat vrouwen voor zich zelf vrije keuzes kunnen maken, is het op het gebied van erotiek en seks nog droevig gesteld. De wereld van commerciële seks blijft voor het overgrote gedeelte een mannendomein. Daarom ging Shespot op zoek naar films, die vrouwen wel aanspreken”.

Shespot? Inderdaad, een nichesite bij uitstek. Eigenlijk meer een portal. Een soort centraal meld- en regelpunt voor en door vrouwen. Leuk concept!

Onderdeel hiervan is een echte nicheshop: Femlitero: “Boeken met erotische getinte verhalen voor vrouwen vinden gretig aftrek, maar winkeliers durven deze boekjes niet op de toonbank te leggen. Menige vrouw durft zo’n boekje niet in de reguliere boekhandel te kopen. Daar is nu een oplossing voor. Veilig en privé bestellen vanachter je computer”. Thuiswinkelen avant la lettre dus.

Femlitero wordt net als Shespot gerund door Liesbet Zikkenheimer, bedenkster van de vrouwen.startpagina.nl. Wat Liesbet naar mijn idee dus uitstekend doet is: in een niche duiken en die ‘uitponden’. Oftewel: steeds meer aanpalende shops en activiteiten aan elkaar knopen die elkaar versterken. Zelfs de verhalenbundels voor Femlitero laat ze zelf maken!

Tip voor stiekem meelezende mannen (dames: niet verder lezen!): een koper van een van die boekjes schrijft op de shop: "Ik gaf m'n vriendin zo'n boekje cadeau, ze gaat altijd wat eerder naar bed om te lezen. Ik heb snel nog maar zo’n boekje gekocht, want tegen de tijd dat ik ook in bed kruip zit de stemming er al flink in.”

Dus mannen: dit jaar met de kerst niet de zoveelste strijkbout, maar een boekje onder de boom.