Twinkle | Digital Commerce

Gedraag je!

2017-05-26
  • 1:25

In het nieuwste nummer van Twinkle - deze week op de mat - laten we zien wat behavioral targeting voor u als webwinkelier kan betekenen. Twee woorden die een van uw diepste wensen omschrijven: één-op-één met uw klant communiceren. Weten wat hem of haar beweegt, zodat u gemakkelijker uw producten of diensten kunt slijten. Want dat wilt u toch? Volgens de online-advertisingbureaus is het in elk geval het beste wat u kunt doen. Maar wil uw klant het ook?

Nee, zo blijkt uit onderzoek van mediabureau Stroom. Maar liefst 90 procent van de ondervraagden wil in de gelegenheid worden gesteld om niet te worden gevolgd. Zij voelen wel iets voor een soort Infofilter voor ongewenste online achtervolgingen, een ‘volg mij niet’-register. Het doen van gerichte aankoopsuggesties door webwinkels op basis van verzamelde interesseprofielen roept gemengde gevoelens op. Nog geen kwart van de Nederlanders staat hier positief tegenover (22 procent), 40 procent is neutraal en 37 procent is mordicus tegen.

En met behavioral targeting zijn we er nog niet. Het kan nog veel specifieker. Elders op deze staat een artikel staan over het Amerikaanse bedrijf Cleverset, dat denkt de oplossing te hebben gevonden voor de volgende generatie aanbevelingssystemen: een softwaresysteem zoals dat gebruikt wordt in de artificial intelligence. Het systeem bekijkt de relaties tussen individuele kopers, hun surfgedrag op de site en externe factoren zoals feest- en vakantiedagen. Het bijzondere is dat deze analyse realtime gebeurt, dus terwijl de bezoeker nog op de site is. Het systeem probeert ter plekke te leren wat de bezoeker probeert te vinden en suggereert producten op basis van statistische analyse van eerdere bezoeken of gelijksoortige bezoekers.

Stof tot nadenken, lijkt me. Als u de klant centraal zet, mag de klant dan ook nog zeggen hoever u daarin mag gaan? Of zet u toch uiteindelijk uzelf centraal en is de aandacht voor uw klant een wassen neus?