Meer dan de helft van de Europese websites die vliegtickets verkopen, voldoet niet aan de Europese wetgeving. Hoewel Nederlandse sites niet in het Europese onderzoek zijn meegenomen, wil de Consumentenbond toch dat de Consumentenautoriteit de situatie in Nederland scherper in de gaten gaat houden.
Voor het Europese onderzoek zijn in september meer dan vierhonderd websites voor vliegtickets onderzocht. Dit gebeurde in België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Litouwen, Malta, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden en Noorwegen.
Volgens EU-commissaris Meglena Kuneva (Consumentenbescherming) maakt meer dan de helft van de onderzochte sites zich schuldig aan misleidende reclame door bijvoorbeeld prijzen zonder bijkomende toeslagen te melden. Het Europese onderzoek richtte zich ook aanbiedingen die niet te boeken zijn en algemene voorwaarden die onvindbaar zijn of alleen in het Engels te vinden zijn.
Naar aanleiding van het Europese onderzoek wil de Consumentenbond dat de Consumentenautoriteit controleert of websites van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen voldoen aan de Europese consumentenwetgeving en of de regels van de Reclame Code Commissie worden nageleefd.
In mei van dit jaar constateerde de Consumentenbond al dat een aantal Nederlandse sites, waaronder die van Ryanair, SkyEurope, Transavia, Aer Lingus, Jet2com en Wizzair, niet voldeed aan de regels voor reisaanbiedingen. De maatschappijen werden hiervoor op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie. Transavia en Wizzair zijn tegen die beslissing in beroep gegaan.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
EU: helft vliegticketsites krijgt onvoldoende
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.