Twinkle | Digital Commerce

TNT of Selektvracht? Een vergelijking

2017-05-26
  • 6:13

De telefoon ging: een medewerker van TNT aan de lijn. Rustig, beleefd. Alles al meegemaakt, niet gek te krijgen, zo’n type. Er was bij hen een pakketje opgedoken dat ik eigenlijk door “die lui van Selektvracht” had moeten laten verzenden. Oeps, foutje. “Waar of ‘t naar toe teruggestuurd mag worden?”

Terwijl de man z’n verhaal afmaakte (“ik zal het wel even opnieuw inpakken”) droomde ik weg. Ik zag ergens bij Rotterdam, op een verlaten spoorwegemplacement (Kijfhoek?), een houten keetje staan. Rook kringelde op uit een kromme, geroeste schoorsteenpijp. In dat keetje zat die man: onderuitgezakt op een schommelstoel, fles Schiedammer gedestilleerd op tafel, pijp in de mond en met een bakelieten telefoon in de hand. Het potkacheltje gloeide. Naast hem, op de grond, stond mijn pakje. Of wat daar van over was.

Mijn idee over TNT als een logge, moderne multinational met allerlei standaardprocedures leek gelogenstraft. Integendeel, TNT was plotseling die nieuwe vriendin die mijn zoekgeraakte lievelings-CD terugvond. Terwijl ik die CD nota bene gekregen had van de door haar zo gehate ex. Later vroeg ik me af: zou dat andersom ook zo zijn? Zou Selektvracht zich net zo druk maken om een ‘vreemd’ pakje met een TNT verzendlabel? Waaruit zonneklaar blijkt dat TNT er voor betaald krijgt, en niet Selektvracht?

Omdat wij van beide verzenders gebruik maken kan ik ze dus op meerdere punten vergelijken. Wat leert ons de praktijk van alledag? Ik heb het belangrijkste voor u, als webwinkelier, op een rijtje gezet. Ook leerzaam voor de postjongens zelf trouwens. Daar gaan we (met rapportcijfers): 

Onderhandelen                  TNT: 3  SV: 9

Wel eens ergens in Afrika of Oost-Europa onderhandeld? Wel eens geprobeerd bij uw gemeente iets gedaan te krijgen? TNT valt in die categorie. Hiërarchie, baas boven baas, stroperigheid ten top. Bijzonder sneu is dat ‘links’ niet kan praten over wat ‘rechts’ verkoopt. Of dat een accountmanager niet eens van het bestaan van bepaalde TNT-producten afweet. Selektvracht (SV) is plat: komt persoonlijk langs, heeft gevoel voor uw webwinkel business. Vaste accountmanagers die alle producten kennen en … meteen antwoord. Geen rigide product/prijs-combinaties, maar altijd ruimte voor een kleine uitzondering. Tip: vraag naar Angela, zij begrijpt ‘t helemaal. 

Prijs                                      TNT: 4  SV: 5

SV is iets goedkoper, maar qua prijs per pakje ontlopen ze elkaar niet veel. Wel als we kijken naar de prijsopbouw: TNT hanteert ingewikkelde rekenmethodes (prijs per zending + per pakje + per gewicht) terwijl SV gewoon zegt: zoveel per pakje, met een gewichtstaffel. En dat scheelt u veel gereken.

Overigens hanteren beide partijen schrikbarende, monopolistische prijzen voor de gemiddelde webwinkelier. Schande. Ik ken trouwens iemand die het plan had om de pakjes op te halen bij alle lokale webwinkeliers, om het dan verzameld aan te leveren. Tegen een flinke korting, die dan weer gedeeld zou worden met de winkeliers. Wat denkt u: ging mooi niet door, de postbedrijven wensen hun woekermarges zelf te houden. Lees voor nog wat andere onthullingen ook verderop, bij ‘internationaal’. 

Adressering                        TNT: 8  SV: 4

Als je de pakjes gelabeld aanlevert (met barcode), scheelt dat in de prijs. Beide partijen hebben daarvoor een online aanmeldsysteem. Dat van TNT is top. Elke denkbare variatie is mogelijk. Bovendien is 1 label aanmaken per zending genoeg, ongeacht het aantal pakjes voor dat adres. Bij SV moet je voor elk pakje opnieuw de NAW intypen. Maar afgezien daarvan: het systeem van SV is in één woord ‘babyautomatisering’. SV vroeg -terecht- om gebruikerstips, maar of er wat mee gebeurt ... 

Brengen / ophalen             TNT: 8  SV: 6

Hier werkt de omvang en de standaardisatie van TNT in haar voordeel: vaste tijden om de pakjes te laten brengen of te laten ophalen, en overal kom je het vertrouwde TNT-uniform tegen. Bij SV is het maar afwachten. SV werkt namelijk met zelfstandige onderaannemers, die ook weer werken met … enz. Eigenlijk is SV één groot uitzendbureau, de hele operationele handel is uitbesteed. En dat merk je: niets is zeker.

Ophalen? Doen ze allebei, maar dan wel op een zodanig vroeg tijdstip dat u die hele verdere dag geen orders voor ’24 uur bezorging’ meer kunt aannemen. 

Glas / specials                    TNT: 2  SV: 9

Hierover kan ik kort zijn: stuur glas of aardewerk niet zo maar met TNT mee, of doe er meteen stoffer en blik bij. In hun sorteercentrum vallen de pakjes namelijk van lopende band op lopende band, soms een meter lager. SV doet dat anders: het glas wordt apart gesorteerd, na alle reguliere pakketten. Heeft wel tot gevolg dat bijvoorbeeld wijn niet binnen 48 uur bezorgd wordt, maar goed ... ‘t komt ongeschonden aan. Wij versturen veel wijn en ik moet zeggen: SV heeft nog nooit een fles gebroken! 

Stiptheid afleveren            TNT: 10  SV: 4

Zelfde verhaal als bij ‘brengen’: met TNT weet je waar je aan toe bent. Next day is next day. Altijd op tijd, maar wel binnen de regeltjes. En die zijn voor consumenten niet altijd handig. SV is dank zij haar zelfstandigen-netwerk veel flexibeler voor de consument, maar jammer genoeg ook onbetrouwbaarder. En langzamer, door de vele ‘tussenstations’. En dat varieert ook nog eens van regio tot regio. Geen peil op te trekken, die stiptheid van SV. 

Aflever opties                     TNT: 5  SV: 9

Elk nadeel heb z’n voordeel. Als het gaat om flexibiliteit in de aflevermomenten wint SV het glansrijk, dankzij de fijnmazige uitbesteding aan derden. Meerdere opeenvolgende dagen aanbellen? ’s Avonds, op zaterdag? Alles kan – behalve op maandag, dan is Kortjakje ziek. En TNT? Ach .. standaard hè? Jammer alleen, dat er geen standaard-consumenten bestaan. 

Track en trace                    TNT: 3  SV: 2

Pakje spoorloos? Voor zowel TNT als SV geldt: bidt dat het weinig voorkomt. De administratieve afhandeling en ‘service’ is overal om te huilen. Ja, zelfs de klachtenformulieren verdwijnen keer op keer, althans: bij TNT. Follow up? Hebben TNT en SV nog nooit van gehoord. Is er dan nog verschil tussen beide partijen? Jawel, het inscannen van de tracecode gebeurt bij SV pas bij aankomst in het centrale distributiecentrum. Intussen is het al in tientallen ‘vreemde’ handen geweest. Maar ik moet zeggen: ik had eigenlijk nog meer chaos verwacht dan wat ik er van merk. 

Internationaal                     TNT: 9  SV: 0

TNT staat voor one-stop-shopping. Elke denkbare verzendklus kan er worden uitgevoerd. Wisten ze dat zelf maar! (zie: ‘onderhandelen’). Dus ook elke verzending naar het buitenland is mogelijk. SV heeft daar z’n beperkingen, want: niet aangesloten bij een internationaal netwerk. Echter, die onderaannemers van SV, daar zou u een praatje mee moeten maken. Die regelen ’t wel voor u (toch met dank aan SV, nietwaar?). En als u dan toch met ze praat: heb ’t ook eens over uw SV-tarief voor Nederland. Ik denk dat u met een mooie offerte huiswaarts keert. Ergo (maar terzijde): SV heeft haar core business uitbesteed, en het wachten is nu op de Machtsgreep der zelfstandige partners. Een derde partij, naast TNT en SV lijkt mij slechts een kwestie van tijd. 

Als briefpost                       TNT: 2  SV: 0

Soms past een pakje precies door de brievenbus. En dat scheelt: geen pakkettarief, maar brieftarief. Zowel TNT als SV bieden die mogelijkheid (SV verwijst u dan naar neefje SelektMail). Maar nu komt het: stel dat er in uw assortiment zowel artikelen voor het pakket- als het brieftarief zitten. Dan denkt u: dat gaat binnen hetzelfde contract, hetzelfde aanmeldsysteem etc. Niet dus. Die rakkers van TNT en SV houden dat lekker gescheiden. Dus als u veel ‘briefpakjes’ heeft, kun u zich ook niet beroepen op een algemene pakjeskorting. Wat door de brievenbus past, is volgens de postjongens namelijk een brief. Anders heette die gleuf wel een pakjesbus, nietwaar? 

Facturatie                            TNT: 1  SV: 10

Eén ding is altijd op tijd: de factuur. Ik kan er kort over zijn. TNT: puinhoop. Geen touw aan vast te knopen. Bovendien vaak onvolledig of onjuist. SV: top. 

Conclusie

Al u mij zou vragen: “wie moet ik, als (beginnende) webwinkelier kiezen als het gaat om prijs en service?” Dan zeg ik: hangt af van wat gaat u verzenden. Over het algemeen: als u zelf meer gemak wilt, kies dan TNT. Als u juist meer gemak voor uw klanten wilt, kies dan Selektvracht.

Maar liever stel ik een wedervraag. Bezorging is cruciaal voor uw business. Maar door wie wilt u dan liever gebeten worden: door de hond of de kat?

En aan beide partijen, maar vooral aan TNT, vraag ik: ga eens kijken bij wat webwinkels. Kom achter dat bureau vandaan! Loop eens een dagje in de productie mee en doe ideeën op. Probeer onze handel te begrijpen.