Twinkle | Digital Commerce

China bouwt virtuele wereld voor e-commerce

2017-05-26
150100
  • [nieuws]
  • 0:56

De Chinese overheid werkt aan een virtuele marktplaats waar consumenten direct bij fabrieken kunnen bestellen. De digitale wereld moet de vraag van miljoenen consumenten en het aanbod van tienduizenden Chinese fabrikanten bij elkaar brengen.

Het online superwarenhuis vertoont gelijkenissen met virtuele werelden zoals Second Life. Naast Chinese fabrikanten kunnen ook buitenlandse bedrijven hun producten aanbieden. Daarmee krijgen Westerse bedrijven toegang tot de groeiende middenklasse in China. Maker van de virtuele marktplaats is het Zweedse MindArk, ontwerper van Entropia Universe.

Just-in-time productie
Basis voor het project vormt de zogeheten just-in-time productie. Hierbij produceert de fabrikant pas op het moment dat er vraag is. Zo bespaart hij voorraadkosten. Just-in-time productie van voordelige goederen zoals kleding, electronica en speelgoed is nieuw. Volgens een projectmedewerker is het ook niet vanaf het begin mogelijk om producten per stuk te bestellen. Het systeem wacht aanvankelijk tot er bijvoorbeeld 5.000 bestellingen voor een bepaald product binnen zijn. Daarna begint de productie. De eerste bestellingen worden op zijn vroegst in de tweede helft van 2009 geplaatst.

Bron: Planet