iDeal is de meest aangeboden betaalmogelijkheid bij Nederlandse webwinkels, dit blijkt uit onderzoek van Currence. Consumenten kunnen bij ongeveer driekwart van de Nederlandse webwinkels met iDEAL betalen. Andere - minder vaak aangeboden - betaalmogelijkheden zijn overschrijving, creditcard en rembours.
In totaal stuurt twee derde van de webwinkels het gebruik van de betaalmogelijkheden. Daarnaast heeft ruim een derde van de webwinkels zijn voorkeur vooraf aangevinkt. iDeal blijkt favoriet, gevolgd door overschrijving. Er zijn webwinkels die het gewenste betaalgebruik belonen, door extraatjes te beloven of de verzendkosten te verminderen.
Ontmoedigen van een betaalmogelijkheid komt veruit het meest voor. Als webwinkels kosten in rekening brengen, gebeurt dit in de meeste gevallen voor betalingen onder rembours (85%), op afstand gevolgd door betaling met creditcard (24%). De kosten die de webwinkeliers betalen zijn gemiddeld ruim 9 euro.
Uit het onderzoek van Currence blijkt ook dat weinig webwinkels ingaan op de veiligheid van betalen. Van de webwinkels vermeldt slechts 10% hier iets over op hun site. De helft van deze webwinkels verbindt aan veilig betalen een specifiek betaalmiddel - in alle gevallen is dat iDeal.
Dat is een mooie ontwikkeling, betekend dat ook dat de kosten voor iDEAL naar beneden gaan? of dat creditcard maatschappijen iets aan hun imago gaan doen? of dat de kosten voor een creditcard omlaag gaan? Waarschijnlijk is het antwoord op alle vragen nee.
"De kosten die de webwinkeliers betalen zijn gemiddeld ruim 9 euro."
Trouwens waar bestaat die 9 euro uit, verzending, hosting, onderhoud, inpakmateriaal, personeelskosten, telefoon, commissie, aansluitkosten en abonnement, per pakketje?