Twinkle | Digital Commerce

Zoekmachineresultaten in 2010

2017-10-10
  • 1:12

De toekomstige resultaatpagina van zoekmachines zal er meer uit gaan zien als een krant. Dit zorgt ervoor dat de aandacht van de lezer beter wordt verdeeld over de pagina. Omdat resultaten steeds vaker gepersonaliseerd worden, aangepast aan locatie en ingedeeld in verschillende media, dient dit aandachtspatroon goed te worden gevolgd.

Dit stelt het Amerikaanse Enquiro Research in het rapport Search Engine Results: 2010. Het bedrijf vroeg een team experts van onder andere Google, Microsoft en Ask naar de trends in search, en de toekomst ervan. Ook werd een eyetracking-onderzoek gedaan naar het aandachtspatroon van de zoekmachinegebruiker.

Een van de belangrijkste trends is personalized search. Er zijn verder ontwikkelingen te verwachten in local search, waarbij de zoekresultaten worden aangepast aan de plek waar de internetter zich bevindt, of aan de locatie die zijn voorkeur heeft. En in universal search worden verschillende media in de zoekresultaten herkend, zodat bijvoorbeeld video's, podcasts en blogs van elkaar worden onderscheiden.

Men verwacht dat zoeken gemakkelijker zal worden. Continu ingelogd blijven bij de favoriete zoekmachine is nu al mogelijk. De zoekgeschiedenis wordt bewaard, en benut voor verdere zoekopdrachten. Google is al begonnen met een soort Web 2.0 variant van zijn zoekmachine, iGoogle. Zoekresultaten worden opgeslagen onder verschillende tabbladen.

Lees meer over de ontwikkelingen van zoekmachines in het rapport Search Engine Results: 2010

Bron: AG Rapportenservice