Twinkle | Digital Commerce

Vrouwen willen begeleiding in webshop

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:47

Ruim eenderde van de vrouwelijke shoppers zal meer elektronica kopen als ze beter geholpen wordt in winkels en op websites. Dat blijkt uit onderzoek van Saatchi & Saatchi. 'Daar ligt de grote uitdaging voor merken en retailers in de consumentenelektronicasector', zegt Belinda Parmar, die het onderzoek leidde. Volgens het onderzoek lopen elektronicafabrikanten en retailers jaarlijks bijna 875 miljoen euro mis, alleen omdat ze niet in staat zijn vrouwen te bereiken. Dat schrijft VNU Net.

De helft van de ondervraagde vrouwen zegt websites te verlaten zonder iets te kopen, omdat ze niet konden vinden wat ze zochten. Vrouwen willen meer begeleiding op zowel e-commercesites als in winkels, concluderen de onderzoekers. Als marketeers en retailers beter nadenken over de manier waarop ze vrouwen benaderen en meer begeleiding bieden zegt 35 procent van de internettende vrouwen er meer te zullen kopen.

Saatchi & Saatchi achterhaalde dat een derde van de bevraagde vrouwen denkt dat technologie-reclame niet voor hun bestemd is, en eenzelfde percentage voelt zich ongemakkelijk en onzeker bij het stellen van vragen. De meerderheid van de vrouwen is teleurgesteld in merken en winkels, omdat ze niet begrijpen wat zij belangrijk vinden, en dat ze niet gezien worden als belangrijke groep klanten.

Ook komt uit het onderzoek naar voren dat vrouwen zich neerbuigend behandeld voelen als er veel roze gebruikt wordt. Veel vrouwen geven de voorkeur aan een strak en goed ontworpen product in plaats van een product in zogenaamde 'vrouwelijke' kleuren.

Volgens Parmar gaat 43 procent van de vrouwen consumentenelektronica shoppen zonder een specifiek merk of product in het achterhoofd. Ook hieruit blijken de enorme kansen die bij deze doelgroep liggen, aldus de auteur van het onderzoeksrapport. 'Deze groep vrouwen gaven duidelijk aan geen met diamantjes versierde mobiele telefoon te willen, en ook geen babyroze radio. Ons advies is dus goed na te denken over wat je ontwikkelt voor en verkoopt aan vrouwen.' Er zouden nog teveel vooroordelen en aannames zijn wat betreft vrouwen en technologie.