Ruim eenderde van de vrouwelijke shoppers zal meer elektronica kopen als ze beter geholpen wordt in winkels en op websites. Dat blijkt uit onderzoek van Saatchi & Saatchi. 'Daar ligt de grote uitdaging voor merken en retailers in de consumentenelektronicasector', zegt Belinda Parmar, die het onderzoek leidde. Volgens het onderzoek lopen elektronicafabrikanten en retailers jaarlijks bijna 875 miljoen euro mis, alleen omdat ze niet in staat zijn vrouwen te bereiken. Dat schrijft VNU Net.
Saatchi & Saatchi achterhaalde dat een derde van de bevraagde vrouwen denkt dat technologie-reclame niet voor hun bestemd is, en eenzelfde percentage voelt zich ongemakkelijk en onzeker bij het stellen van vragen. De meerderheid van de vrouwen is teleurgesteld in merken en winkels, omdat ze niet begrijpen wat zij belangrijk vinden, en dat ze niet gezien worden als belangrijke groep klanten.
Ook komt uit het onderzoek naar voren dat vrouwen zich neerbuigend behandeld voelen als er veel roze gebruikt wordt. Veel vrouwen geven de voorkeur aan een strak en goed ontworpen product in plaats van een product in zogenaamde 'vrouwelijke' kleuren.
Volgens Parmar gaat 43 procent van de vrouwen consumentenelektronica shoppen zonder een specifiek merk of product in het achterhoofd. Ook hieruit blijken de enorme kansen die bij deze doelgroep liggen, aldus de auteur van het onderzoeksrapport. 'Deze groep vrouwen gaven duidelijk aan geen met diamantjes versierde mobiele telefoon te willen, en ook geen babyroze radio. Ons advies is dus goed na te denken over wat je ontwikkelt voor en verkoopt aan vrouwen.' Er zouden nog teveel vooroordelen en aannames zijn wat betreft vrouwen en technologie.
Is uit het onderzoek niet gebleken WAT vrouwen dan precies anders willen? Roepen dat je niet begrepen wordt en dat het anders moet heeft weinig zin als het daar bij blijft. Het enige dat in dit stukje staat is dat vrouwen blijkbaar net als de meeste mannen van een "strak en goed ontworpen" product houden. Wat is dan het probleem? Dat ze "beter geholpen" willen worden blijkbaar. Maar wat is dat dan? Hoe zien ze dat voor zich? Wat missen ze? Waarin verschilt dat van wat mannen willen? Dit stukje roept meer vragen op dan het beantwoordt...