Twinkle | Digital Commerce

Google meet omzetontwikkelingen via Mastercard

2018-09-03
1000562
  • 1:12

Google heeft een deal gesloten met Mastercard waarbij op basis van aankopen online advertenties worden gekoppeld.

Dat meldt Bloomberg, die met enkele bronnen sprak. Google betaalde naar verluidt enkele miljoenen aan Mastercard om gegevens te ontvangen. Die gegevens gebruikt Google om inzicht te krijgen in winkelaankopen.

De overeenkomst, waarover Google en Mastercard al vier jaar zouden onderhandelen, is nooit openbaar gemaakt. Mede doordat het vraagtekens op het gebied van privacy zou oproepen. Een groep selecte Google-adverteerders blijkt echter al enige tijd toegang te hebben tot een tool waarbij ze in kunnen zien of online advertenties voor meer winkelverkopen zorgen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de gegevens van Mastercard-klanten.

'Geen afzonderlijke gegevens verstrekt'

Google meldt aan aan Bloomberg dat het geen persoonlijk identificeerbare informatie ontvangt. Waardoor adverteerders niet zouden kunnen inzien waar en waaraan consumenten geld uitgeven. In een reactie verklaart Mastercard dat het geen inzicht in afzonderlijk online fysieke of digitale aankopen van een gebruiker heeft. 'Er worden dan ook geen afzonderlijk transactie of persoonlijke gegevens verstrekt. Bij het verwerken van een transactie zien we naam van de verkoper en het totale bedrag van de aankopen door de consument, maar geen afzonderlijke artikelen', aldus het bedrijf.

Volgens Mastercard biedt het verkopers een 'media measurement service' aan. 'Deze meetdienst geeft verkopende partijen en hun serviceproviders een indruk van de effectiviteit van reclamecampagnes. Winkeliers leveren ons informatie over hun campagne, zoals start- en einddatum, en Mastercard levert dan een verslag van de gemeten omzetontwikkelingen over die periode.'