Twinkle | Digital Commerce

Startpagina's voor tweede huizen

2017-05-26
  • 4:03

Tekst: Esther de Bruin Beeld: BBP/Twinkle

Startpagina's voor tweede huizen

Een gat in de markt, iedere ondernemer zoekt ernaar. Tweedehuis-startpagina.nlvond het in de tweede-huizensector. Exclusieve handelssite Costoso.nl zag nog ruimte op de advertentiemarkt en Spares4it.com startte met de verkoop van oudere computeronderdelen in de nieuwe webshop.

Volgens schattingen zijn er tussen de 250.000 en 500.000 mensen met een tweede huis. En de rek is er zeker nog niet uit, verwacht Martin van Kranenburg, beheerder van Tweedehuis.startpunt.nl. 'De babyboomgeneratie gaat tussen nu en 2010 met pensioen. De meesten hebben een huis dat bijna vrij is van hypotheek of halen hun vermogen uit het eigen bedrijf. Ze hebben geld, veel geld. En dat geven ze het liefst uit aan een boot of een tweede huis.' Maar die markt is volgens Van Kranenburg erg ondoorzichtig. Tijd voor een verzamelpagina, dacht hij dus. Een gat in de markt? 'Dat zou je toch zeggen als er op een verzamelpagina per maand zo rond de 2.700 unieke bezoekers komen, die op zoek zijn naar een tweede woning.'

Dag per week

Van Kranenburg is één dag in de week als adviseur werkzaam voor D-reizen Vakantiewoningen, een marktplaats waar eigenaren van een tweede huis op eenvoudige wijze zelf hun huis kunnen verhuren via een eigen site. 'Zo is het idee om de markt te leren kennen ontstaan. Door een eigen startpagina op te zetten krijg je meer inzicht in de markt. En omdat de pagina goede posities in Google haalt komen er elke week weer aanvragen binnen van tweede-huizenmakelaars', aldus Van Kranenburg.

Hoewel de website dus is opgezet om de markt te leren kennen, wordt het ondertussen een verzamelpagina van tweede-huizenmakelaars. Sinds een jaar is de site live. Kranenburg: 'Nu ik zie hoeveel bezoekers je met een een-voudige pagina kunt trekken, ga ik dit verder uitbouwen. Binnenkort komt er een nieuwe site: Tweedehuismakelaars.nl. Deze zal naast Tweedehuis.startpunt.nl gaan fungeren als startpunt voor mensen die op zoek zijn naar een tweede huis in het buitenland.'

Zoekmachines

Van Kranenburg hobbyt er op internet naar eigen zeggen flink op los. 'Ik heb een fulltime baan, maar daarnaast ook enkele startpagina's. Ik beheer ook Ecommerce.startpunt.nl en Verkeersbureau.startkabel.nl.' Door het zelf te doen krijgt Van Kranenburg meer inzicht in hoe zoekmachines in de praktijk werken. Deze kennis neemt hij mee in zijn werk als adviseur en docent. Na 11 jaar voor D-reizen gewerkt te hebben als e-commerce manager, is Van Kranenburg nu als online-marketeer bij LibraLab werkzaam. Daarnaast is hij 'uit de passie voor online' ook docent bij Lectric Internet opleidingen en blogger bij Marketingfacts.


'Frustraties met Marktplaats'

Het idee voor Costoso is geboren na het plaatsen van een advertentie op Marktplaats. 'Ik had daar zo'n enorme frustratie over', vertelt oprichter Linda van Wijk. 'De plaatsing zelf kostte 6 euro, en de volgende dag was mijn advertentie niet meer te vinden tussen allerlei andere advertenties.' Door 1,30 euro te betalen kon de advertentie weer hoger geplaatst worden. 'Dit deed ik meerdere keren. Uiteindelijk was ik veel geld en tijd kwijt voor mijn advertentie, en kreeg ik bovendien vaak onzinbiedingen. Dit moest toch anders, beter kunnen?' En zo ontstond Costoso - kostbaar in het Latijn -, een marktplaats voor exclusieve spullen. 'Er kan een filmpje gekoppeld worden via YouTube, je kunt via Skype telefoneren, en er kunnen tien foto's op de site geplaatst worden', zegt Van Wijk over de mogelijkheden. 'Daarnaast kan de adverteerder een minimumprijs aangeven, om onzinbiedingen uit te sluiten. Op de site komen weinig banners, en geen knipperende banners, want die zijn irritant.' Voor bedrijven bestaan er extra opties. 'Bedrijven kunnen voor 100 euro een bedrijvenpagina kopen. Die wordt dan achter iedere advertentie geplaatst. Hier kunnen bedrijven hun bedrijfsprofiel en doelstelling laten zien, er komt een plattegrondje bij waar hun bedrijf ligt, en alle geplaatste advertenties worden hier doorgelinkt.'


Oudere computeronderdelen

in nieuwe webshop Het vinden van een nieuwe batterij voor je laptop of een vervanging van je harde schijf voor de pc kan nog wel eens lastig zijn, meent Michel Heinst, e-commerce manager bij Spares4IT. Zeker als die laptop al wat ouder is. 'Bedrijven die onderdelen nodig hebben zoeken online vaak naar een speld in een hooiberg. Met dit in ons achterhoofd hebben we een database van IT-producten in een eenvoudige en toegankelijke website opgezet.' Spares4IT verkoopt IT-producten van nieuw tot zes jaar of ouder. Dat betekent dat gebruikers van zowel nieuwe als oudere pc's, printers, servers, laptops en andere apparaten er terecht kunnen. De online winkel is gespecialiseerd in de zogenaamde spare parts van topfabrikanten zoals HP, Compaq, IBM en Dell. Heinst: 'Door de snelle veranderingen in de technologie zijn sommige onderdelen schaars geworden en zijn prijzen vaak buiten proportie. Dan kun je net zo goed een nieuw apparaat kopen.' Volgens Heinst groeide de vraag naar deze onderdelen vanuit 'de reguliere business' - Spares4IT is onderdeel van Vision Computer, een internationale distributeur. Daarom startte het in mei dit jaar met een webshop in Engeland, en in juli volgde de Nederlandse versie. Sinds begin augustus is ook de Duitse shop een feit en later dit jaar volgen andere Europese shops. Vanuit het logistiek centrum in Amersfoort wordt deels uit voorraad geleverd en komen bestelde goederen binnen.
Van hieruit wordt alles gecoördineerd en verzonden, zowel met UPS als
met eigen koeriers.


Clicks:

• www.costoso.nl
• www.spares4it.com
• www.tweedehuis-startpagina.nl

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2007