Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: 'Verplaats je eens in de klant'

2017-05-26
  • 3:37

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Anydog.nl vond het in de verkoop van kwaliteitsspeelgoed voor honden, Cruisexl.nl in cruisevakanties en Wannekes.nl in mode- en interieuraccessoires.

Tekst: Edwin Feldmann

Wie een hond heeft, kent het probleem vast wel. Koop je een nieuw speeltje voor je trouwe viervoeter, is het dezelfde dag alweer stuk. Dat moet beter kunnen, dacht Nadine Heesters van Anydog.nl. Ze bedacht een webwinkel voor 'kauwbestendig' hondenspeelgoed en werkte het idee uit. Haar webwinkel is sinds begin dit jaar in de lucht. Voor haar webshop heeft Heesters vanuit de Verenigde Staten sterk hondenspeelgoed van Planet Dog geïmporteerd. 'Ik merkte met mijn eigen hond dat er maar weinig kwaliteitsspeelgoed voor honden is. Ik wilde dit gat graag opvullen met hondenspeelgoed dat er niet alleen goed uitziet, maar dat ook van goede kwaliteit is.'

Kauwvermogen
Heesters is er trots op dat ze de sprong heeft genomen om de shop te beginnen. 'Er zit altijd een risico aan om ergens mee te beginnen en het idee dat je op papier hebt ook in de praktijk te laten slagen. Ik ben ervan overtuigd dat het me gaat lukken. Zoniet, dan heb ik het tenminste wel geprobeerd.' De grootste uitdaging voor haar is om de webwinkel te maken tot één van de betere hondenwebwinkels met diverse kwaliteitsproducten. 'De ene hond is de andere niet. Om zo lang mogelijk plezier te hebben van hondenspeelgoed, is het van belang om rekening te houden met het "kauwvermogen" van de hond en zijn gebit', weet Heesters. Ze hoopt het assortiment te kunnen uitbreiden met andere hondenproducten, bijvoorbeeld halsbanden en etensbakken. Bekendheid hoopt ze te krijgen door veel aan promotie te doen. 'Ik heb onlangs nog op een beurs gestaan. En daar heb ik flyers en visitekaartjes uitgedeeld.' Daarnaast adverteert ze soms bij Google en Marktplaats en hebben diverse honden- en huisdierenbladen al aandacht aan haar winkel besteed.

Ontwerpen en bouwen
Heesters heeft haar eigen webwinkel opgezet met hulp van een designbureau. Aan de winkel is ze een deel van haar tijd kwijt. De overige tijd besteedt ze aan het ontwerpen en bouwen van websites voor anderen. 'Het is goed om te bedenken wat je wilt voordat je een webwinkel laat bouwen. Verplaats je eens in de klant, want die gaan uiteindelijk het meeste met de webwinkel werken.'


'Denk vooraf heel goed na'
Tanneke Neessen is een interieurstyliste die tijdens haar werk vaak op zoek ging naar specifieke producten die de ingerichte ruimtes 'konden afmaken'. Dit leidde tot lange zoektochten langs winkels en over het web. Tijdens deze zoektochten is de eerste collectie voor de webwinkel Wannekes.nl samengesteld. Op 11 februari was haar site, waarop ze mode- en interieuraccessoires verkoopt, klaar voor de opening. Ze denkt dat het nog minimaal een half jaar duurt voordat ze haar plek op internet heeft gevonden, de naam is gevestigd en de bezoekers met regelmaat de weg naar Wannekes weten te vinden. Het liefste zou ze een fysieke winkelvestiging openen, maar voorlopig is ze blij met haar virtuele shop. 'Het onderhoud van de website, het inpakken van de cadeaus en het contact met de klanten kunnen voor een groot deel worden gedaan tussen de andere werkzaamheden door, op de momenten dat dit uitkomt.' Ze beseft nu wel dat het openen van een webwinkel veel meer is dan het aanschaffen van een softwarepakket en het inkopen van leuke producten. 'Denk vooraf heel goed na over je webwinkelplannen. En neem de tijd voor het uitwerken en de uitvoering van het plan. Over alles wat een klant op de website kan aanklikken moet je nadenken. Dat kost ontzettend veel tijd.'


'Je hebt niet vanaf de eerste dag al klanten'
Het maken van een cruise wordt net zo populair als in de ons omringende landen. Dat is althans de verwachting van de initiatiefnemers van de webwinkel CruiseXL. Samen met twee anderen is Trijnie Boelhouwer in september 2007 een eigen webwinkel begonnen. 'De letters XL staan niet voor extra large, maar voor excellent', legt Boelhouwer uit. 'Cruise XL staat voor extra persoonlijke service.'
De cruisemarkt is volgens Boelhouwer een nichemarkt waarin al enkele jaren behoorlijke groeipercentages worden gehaald. 'Door het toenemende aanbod van cruisemogelijkheden in Amsterdam en Rotterdam zal ook de Nederlandse consument de komende jaren steeds meer met het fenomeen cruisen te maken krijgen', verwacht Boelhouwer. De drie ondernemers beheren de webwinkel in hun vrije tijd, naast hun voltijdbaan bij hun eigen reisbureau in Eemnes. 'Als beginner zijn de budgetten helaas beperkt. We maken daarom gebruik van gratis publiciteit en hebben een aantal regionale advertenties en commercials gemaakt.' Dat is ook een goede les geweest, erkent Boelhouwer. 'Zorg voor voldoende financiële middelen, want je hebt niet vanaf de eerste dag al klanten.'

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2008