Twinkle | Digital Commerce

Effect privacy-informatie op aankoopgedrag

2017-05-26
  • 1:11

Hoewel veel consumenten aangeven zich druk te maken over de veiligheid rondom hun privacygegevens, nemen maar weinig daadwerkelijk actie om dit te beschermen. Bijna alle professionele websites hebben een privacy policy waarin staat wat het bedrijf doet met de informatie over bezoekers en klanten die het verzamelt. In de meeste gevallen lezen gebruikers deze documenten echter niet, omdat ze ontoegankelijk geschreven zijn, bol staan van wetelijke terminologie en soms moeilijk te vinden zijn. 

Webwinkeliers zullen meer verkopen als ze privacyinformatie toegankelijker maken, blijkt uit het onderzoeksrapport The effect of online privacy information on purchasing behavior. Consumenten blijken namelijk bereid meer te betalen voor een product als een bedrijf zorgvuldig met hun privégegevens omgaat.

De onderzoekers, verbonden aan de Amerikaanse Carnegie Mellon University, bekeken de invloed van privacybeleid van online winkels op het koopgedrag van de consument. Het blijkt dat consumenten sneller geneigd zijn om bij winkels te kopen die meer bescherming bieden, en willen ook meer voor producten te betalen.

De onderzoekers vroegen de respondenten in hoeverre zij bereid waren een bepaald product te kopen, en wat hun 'zorgen' over de privacy bij deze aankoop zouden zijn. Niet verrassend zijn deze zorgen (die resulteren in het niet kopen van het product) bij vibrators, hiv-tests, boeken over het maken van bommen en kogelvrije vesten aanzienlijk hoger dan die bij boeken, schoenen, laptops en bloemen. 

Lees hier meer over het effect van privacy-informatie op het aankoopgedrag.