Is het runnen van een webwinkel echt iets voor vrouwen? Eerder ontstond naar aanleiding van een blogstukje de discussie over het aantal vrouwen in onze branche. Uit de cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt nu dat er opvallend veel vrouwen een webwinkel runnen. Met 42 procent loopt onze branche ver voor op het gemiddelde, dat blijft steken op 28 procent.
Naar aanleiding van deze cijfers schrijft Brisk: 'Elke zichzelf respecterende "upper middle class" echtgenote wil na een gedienstig leven als moeder en liefhebbende echtgenote iets voor zichzelf. Of u als man even de portemonnee wilt trekken voor een winkeltje. Een exclusief boetiekje of een gezellig zaakje in antiek. Zeg gerust ja en geef een webwinkeltje kado.' Zo verklaart de site de 'plotselinge opkomst van webwinkels'. '99,99 procent van deze webwinkels kent u niet, maar vrouwlief kan tegen haar vriendinnen wel pochen dat haar webwinkel -heel modern- loopt als een bezetene.'
Nu ben ik benieuwd of de door vrouwen gerunde webshops inderdaad veelal 'hobbywinkeltjes' zijn. Navraag bij de KvK maakt mij niet veel wijzer: 'Het is niet mogelijk om bij een adressenbestand de eigenaar man/vrouw meegeleverd te krijgen', laat het mij weten. Maar waarom runnen zo veel vrouwen een webshop? Er zullen zeker vrouwen zijn die om deze reden een webwinkel starten, maar het kan toch niet zo zijn dat vrouwen inderdaad een webwinkeltje 'krijgen' om vooral maar 'bezig te blijven.'
Is het niet zo dat het ondernemersschap voor steeds meer vrouwen lonkt? En is een webshop runnen niet iets is wat je goed kunt combineren met het moederschap? Biedt een dergelijke onderneming niet juist om die reden veel voordelen (dus niet pas beginnen met een webshop als de kinderen de deur uit zijn, zoals Brisk suggereert) Volgens Martin Bongers- in een reactie op mijn eerdere blogstukje- heeft het ook te maken met motivatie. 'Mannen beginnen een shop omdat er geld mee te verdienen valt. Vrouwen doen 't omdat ze een ervaring willen delen. En 'geld' is nu eenmaal niet altijd de beste drive!', schrijft hij. 'Wat vrouwelijke onderneemsters voor hebben op mannen, is dat hun motivatie persoonlijker is, en dat dus de betrokkenheid bij hun product en doelgroep groter is. En klanten belonen dat!'
Betekent dit dan ook dat door vrouwen gerunde webshops succesvoller zijn? Ik denk niet dat het antwoord ligt in termen van man of vrouw. Een onderneming, wat voor een dan ook, kun je om uiteenlopende redenen starten, maar om succesvol te zijn is meer nodig dan een zak met geld of toegewijde echtgenoot.
Misschien is schat ik het verkeerd in, maar 'gewone' kleine winkeltjes (boetiekjes, modewinkeltjes, antiekzaakjes etc.) worden toch meestal ook gerund door vrouwen? Niets mis mee. Internet verlaagt de drempel voor meer vrouwen om ook een winkel te starten - dan maar virtueel. Internet is daarbij democratischer: het geeft niet alleen de upper middle class een kans , maar elke vrouw. Maar waarom willen vooral vrouwen dan een winkel(tje)? Een 'echte' of een virtuele? Naar mijn idee nog steeds niet omdat geld de voornaamste drive is, maar omdat winkelen voor vrouwen 'communiceren' is - aan welke kant van de toonbank je ook staat. En ik heb de stellige indruk dat die communicatie in een door vrouwen gerunde shop meer van belang is dan bij een 'mannelijke' shop. Om het overdreven uit te drukken: een man zal bijvoorbeeld een email-factuur zien als een 'functie', terwijl een vrouw die factuur ziet als een persoonlijk bericht aan een (zakelijke) relatie. Internet en webwinkelen mogen dan 'op afstand' en 'onpersoonlijk' lijken, ik denk dat vrouwen (klanten en ondernemers) dat anders zien, en anders willen. En daarom denk ik dat vrouwen in the end betere internetondernemers zullen zijn.
Of vrouwen betere internet ondernemers zijn dan mannen laat ik in het midden.
Internet verlaagt inderdaad de drempel voor vrouwen om een winkel te starten. Zo kan elke vrouw binnen een paar minuten een gratis webwinkel openen. Op 2dehands.nl merken we ook dat er steeds meer webwinkels geopend worden door vrouwen. De webwinkels in de afdeling kinderen & baby�s en kleding & schoenen worden vrijwel allemaal gerund door vrouwen.
Vrouwen zijn altijd op zoek naar de beste aanbiedingen en verzot op uitverkoop, speciale acties, voordeel en koopjes. Mannen over het algemeen minder. Internet is een prachtig medium voor vrouwen : ze kunnen dag in dag uit internet afstruinen naar de beste aanbiedingen. Nu kunnen ze bovendien een aardig zakcentje verdienen door zelf een webwinkel te starten waarin ze die blouse (die ze na één keer te hebben gedragen niet meer leuk vinden, ik spreek uit ervaring) kunnen slijten aan een ander.
Sonja bakker heeft ook gezorgd voor meer webwinkels. We merken dat vrouwen hun te klein geworden kleding nu ook op het net zetten. Ik zie mannen dit toch minder snel doen�
Ja, ik denk zeker van wel. Ik kan niet voor alle vrouwen spreken, maar als ik kijk naar mijn situatie ben ik een begonnen met verkopen op Ebay en laten via een eigen webwinkel ten eerste met de drijfveer om geld te verdienen! Niet om gezellig te kunnen communiceren, daar bel ik wel een paar vriendinnen voor. Wat de reden is dat meer vrouwen een webwinkel beginnen (naast huidige baan of moederschap) is denk ik hoofdzakelijk om extra inkomsten te genereren en op een leuk manier te ondernemen. Het opzetten van een webwinkel vergt de nodige inspanning en (nieuwe) kennis en misschien hebben vrouwen daar net het geduld voor om zich daar in te verdiepen. Bovendien zijn ze visueel ingesteld en communicatief vaardig. Of ze uiteindelijk succesvoller zijn hangt verder af van de commerciele-en marketingvaardigheden, maar is dat in orde dan staat vrouwen niets in de weg om een succesvolle internetondernemer te zijn.