Twinkle | Digital Commerce

Webwinkel iets voor vrouwen?

2017-09-14
  • 1:51

Is het runnen van een webwinkel echt iets voor vrouwen? Eerder ontstond naar aanleiding van een blogstukje de discussie over het aantal vrouwen in onze branche. Uit de cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt nu dat er opvallend veel vrouwen een webwinkel runnen. Met 42 procent loopt onze branche ver voor op het gemiddelde, dat blijft steken op 28 procent.

Naar aanleiding van deze cijfers schrijft Brisk: 'Elke zichzelf respecterende "upper middle class" echtgenote wil na een gedienstig leven als moeder en liefhebbende echtgenote iets voor zichzelf. Of u als man even de portemonnee wilt trekken voor een winkeltje. Een exclusief boetiekje of een gezellig zaakje in antiek. Zeg gerust ja en geef een webwinkeltje kado.' Zo verklaart de site de 'plotselinge opkomst van webwinkels'. '99,99 procent van deze webwinkels kent u niet, maar vrouwlief kan tegen haar vriendinnen wel pochen dat haar webwinkel -heel modern- loopt als een bezetene.'

Nu ben ik benieuwd of de door vrouwen gerunde webshops inderdaad veelal 'hobbywinkeltjes' zijn. Navraag bij de KvK maakt mij niet veel wijzer: 'Het is niet mogelijk om bij een adressenbestand de eigenaar man/vrouw meegeleverd te krijgen', laat het mij weten. Maar waarom runnen zo veel vrouwen een webshop? Er zullen zeker vrouwen zijn die om deze reden een webwinkel starten, maar het kan toch niet zo zijn dat vrouwen inderdaad een webwinkeltje 'krijgen' om vooral maar 'bezig te blijven.'

Is het niet zo dat het ondernemersschap voor steeds meer vrouwen lonkt? En is een webshop runnen niet iets is wat je goed kunt combineren met het moederschap? Biedt een dergelijke onderneming niet juist om die reden veel voordelen (dus niet pas beginnen met een webshop als de kinderen de deur uit zijn, zoals Brisk suggereert) Volgens Martin Bongers- in een reactie op mijn eerdere blogstukje- heeft het ook te maken met motivatie. 'Mannen beginnen een shop omdat er geld mee te verdienen valt. Vrouwen doen 't omdat ze een ervaring willen delen. En 'geld' is nu eenmaal niet altijd de beste drive!', schrijft hij. 'Wat vrouwelijke onderneemsters voor hebben op mannen, is dat hun motivatie persoonlijker is, en dat dus de betrokkenheid bij hun product en doelgroep groter is. En klanten belonen dat!'

Betekent dit dan ook dat door vrouwen gerunde webshops succesvoller zijn? Ik denk niet dat het antwoord ligt in termen van man of vrouw. Een onderneming, wat voor een dan ook, kun je om uiteenlopende redenen starten, maar om succesvol te zijn is meer nodig dan een zak met geld of toegewijde echtgenoot.