Pay-per-click campagnes via Adwords, Adsense en Yahoo searchmarketing zijn niet meer weg te denken uit het leven van de hedendaagse webwinkelier.
De vraag naar kliks
Iedereen merkt dat de kosten per klik voor de meeste keywords toe begint te nemen, en dat leidt over het algemeen natuurlijk tot hogere kosten per verkocht artikel.
En het aanbod van 'kliks' dan? Neemt dat niet enorm toe?
Natuurlijk, steeds meer mensen zijn online en gebruiken het internet voor informatie én aankopen. De groei van het aantal zoekopdrachten bij de zoekmachines is er nog lang niet uit.
Als het aanbod sneller stijgt dan de vraag, dan zouden de kosten per klik af moeten nemen. In de Nederlandse praktijk lijkt dat nog lang niet het geval.
Collega webwinkeliers uit verschillende branches geven aan dat het steeds lastiger wordt om rendabele campagnes te draaien.
Blijkbaar is de groei van de vraag naar 'kliks' bij ons nog steeds groter dan de groei van het aanbod.
Pubmatic levert mijns inziens eigenlijk nog een interessantere oplossing voor publishers.Hun systeem rekent continu uit op welk advertentienetwerk (Adsense, Yahoo! Publisher Network, Microsoft ContentAds, ValueClick etc.) de advertentieruimte het meest oplevert.
Daarnaast rekent het systeem continu uit welke 'ad layout' het meeste oplevert. Tja, voor adverteerders biedt dit soort initiatieven niet alleen mogelijkheden, maar ook een opwaartse druk op de kosten per klik.
Moeten we als webwinkeliers nu bij de pakken neer zitten? Tuurlijk niet!
Door slim te bieden op niche-woorden, door creatieve teksten te bedenken, en door de meest geniale landingpages te gebruiken zijn pay-per-click campagnes nog steeds erg rendabel te krijgen.
Maar het wordt wel steeds lastiger. Kortom het opzetten, beheren en optimaliseren van pay-per-click campagnes is een vak geworden. Een spannend, uitdagend en interessant vak!
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Peperdure pay-per-click?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.