Twinkle | Digital Commerce

Bol.com: 10 procent boekverkoop tweedehands

2017-05-26
152113
  • [nieuws]
  • 2:31

Studieboeken

Het collegejaar staat voor de deur. En dat merkt ook Bol.com. Gisteren verkocht het het grootste aantal tweedehandsboeken op een dag sinds het bedrijf deze mogelijkheid aanbiedt. Zo'n 20 tot 25 procent van het tweedehandsboekenaanbod op bol.com wordt elke maand daadwerkelijk verkocht, meldt Daniel Ropers, managing director bij Bol.com. Inmiddels is ruim 10 procent van het totale aantal verkochte boeken tweedehands.

Ondertussen bericht studieboekenmarkt.nl dat het de samenwerking met Bol.com heeft stopgezet.  'De wijze waarop een "snel bedrijf" als Bol.com omgaat met zijn partners heeft me verbaasd in de afgelopen tijd', zegt medeoprichter van studieboekenmarkt.nl Herman de Waard in een persbericht. Ropers spreekt van een storm in een glas water. 'De emotie die uit het bericht doorklinkt  kunnen we niet plaatsen, en is ook niet wederzijds.'

Partnerprogramma
Sinds vorig jaar augustus verkoopt studieboekenmarkt.nl nieuwe studieboeken via het partnerprogramma van Bol.com. Dat partnerprogramma kent volgens Ropers inmiddels meer dan 10.000 deelnemende bedrijven. De belangrijkste reden om te stoppen met de samenwerking zijn volgens de Studieboekenmarkt.nl de 'beperkte commerciële mogelijkheden die het programma biedt voor de marketingcommunicatie van studieboekenmarkt.nl als partner zelf'. De Waard licht dit toe in het bericht: 'Het is nagenoeg onmogelijk om bruikbare klantprofielen op te bouwen, of om onderscheidende acties te houden in samenspraak met Bol.com.' Ropers reageert hierop: 'Elke dag komen er partners bij. Sommigen willen inderdaad extra mogelijkheden, die kunnen of mogen we niet geven - bijvoorbeeld bij het verstrekken van klantgegevens. Ons concept richt zich daarbij, zowel technisch als commercieel, op de wensen van de gemiddelde partner.' Als een partner de partnerlinks verwijderd ziet Bol.com dat de partner inactief is geworden. 'Het is zeer een vrijblijvende vorm van samenwerking. Partners maken gebruik van de mogelijkheden om een marketingvergoeding te ontvangen voor alle verkopen die via de links worden gerealiseerd, zoals de rapportagemodule, en kunnen daar mee stoppen wanneer ze dat willen', aldus Ropers. Dat Bol.com ruziet met de kleine boekhandelaar', zoals Sprout suggereert, weerspreekt Ropers dan ook. 'Niets is minder waar. We vinden het jammer als een partnersite besluit zijn links te verwijderen, maar dat is zijn goed recht.'

Tweedehandsboeken

Sinds april is Bol.com ook aanbieder van tweedehandboeken geworden. Aanbieders van tweedehandsboeken kunnen hun boeken op beiden sites te koop aanbieden.  De Waard wil Bol uitdagen, schrijft Sprout: Hij reageert tegenover het ondernemersmagazine:  'De adverteerder betaalt niks bij ons, bij Bol 15 procent. Adverteren moet gratis blijven, vinden we. We volgen daarin een andere strategie dan Bol. Ik denk dat die ook in de toekomst succesvol zal zijn.' Ook dit wil Ropers desgevraagd weerleggen: 'Bij ons is adverteren gratis, tenzij een advertentie een transactie oplevert. Dan rekenen we inderdaad 15 procent, plus 99 cent.'

Ook naar de Slegte haalt De Waard uit: 'Voor het tweedehands vraag en aanbod-gedeelte is onder andere gesproken met de heer de Slegte van de gelijknamige boekhandel. De website van de Slegte moderniseert echter in een dermate laag tempo dat een samenwerking vooralsnog niet tot de mogelijkheden behoort', aldus De Waard.