Twinkle | Digital Commerce

Forrester: usability websites laat te wensen over

2017-05-26
150112
  • [nieuws]
  • 1:39

DellAlleen Dell voldoet aan de criteria die Forrester opstelde in een onderzoek naar usability van websites. De criteria liepen uiteen van de lokatie van content, het gemak van het uitvoeren van een taak, de lay out van een pagina tot de menustructuur. De onderzochte websites blinken niet uit in usability. Dat concludeert Forrester.  Het onderzoeksbureau bekeek aan de hand van vijfentwintig criteria het ontwerp van de sites van elektronicawebwinkels, creditcardmaatschappijen en internetproviders. De webwinkeliers kwamen gemiddeld wel het beste uit de bus.

De criteria hadden betrekking op de usability van het websiteontwerp in vier categorieën: waarde, navigatie, presentatie en vertrouwen. De websites werden aan de hand van de criteria beoordeeld op een schaal van -50 tot +50. Dell kwam als beste uit de test, met een totaalscore van +29. Maar de gemiddelde score van alle websites was slecht +7. In iedere categorie en op alle onderzochte site werden missers geconstateerd. Elektronicaretailers scoorden met gemiddeld +10.8  het beste in het onderzoek. Creditcardmaatschappijen het slechtst, met +2.3. De laagste score bij de webwinkeliers was +8. Dit was tegelijkertijd de hoogste score die aan een kaartverstrekker werd toegekend.

Essentiële content van een website is vaak niet of nauwelijks te vinden, concludeert Forrester in de categorie 'waarde'. Navigeren op de site leidde tot een inefficiënt pad en onduidelijke menukeuzen. Onleesbare tekst was een belangrijk probleem in de presentatiecategorie. In de categorie vertrouwen scoorden websites slecht die een inconsistente performance hadden of waar het privacybeleid ontbrak. Om deze problemen te voorkomen adviseert Forrester dat websites moeten benoemen wie de belangrijkste bezoekers zijn, en ervoor zorgen dat de website aan de wensen van deze bezoekers tegemoet komt. 'Sitemanagers moeten starten met het testen van verschillende gebruiksmogelijkheden, die ervoor zorgen dat de belangrijkste doelstellingen worden behaald', schrijft Forrester in het onderzoeksrapport.

Update 27 augustus 2007, 13.35: Overzicht van criteria Forrester toegevoegd