Experian concludeert op basis van een onderzoek onder ruim 400 internetbedrijven, dat zij hun omzet aanzienlijk kunnen vergroten als zij klanten op rekening laten betalen. Door de komst van de online winkel is voor een groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven een geheel nieuwe manier van betalen ontstaan. Waar in winkels vooral contant wordt betaald willen online consumenten liever op rekening kopen dan vooruit betalen.
Terughoudend
Internetwinkels zijn terughoudend omdat zij meer fraudegevallen, oplichters en wanbetalers verwachten, stelt Experian. Nu zien zij echter een flink percentage online bezoekers afhaken uit angst voor misbruik van hun gegevens of vanwege te ingewikkelde betaalconstructies. Als webwinkels hun klanten op rekening laten kopen zien zij hun omzet met gemiddeld 20-50 procent toenemen. Experian stelt op basis van onderzoek bij Experianwebwinkels dat ruim veertig procent van de consumenten liever online op rekening wil kopen. Grote online winkels zouden de voordelen al ondervonden hebben, kleinere Internetwinkels zijn nog terughoudend.
Andere resultaten
Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan de helft van de webwinkels ( 54 procent) op rekening wil leveren indien de betalingen gegarandeerd zijn. Grotere online winkels (meer dan 500 transacties per maand) leveren relatief vaker op rekening en gebruiken eigen scoringsmodellen (20 procent van het totaal) voor de risicobeoordeling. En vooral grote webwinkels overwegen alternatieve betaalopties om meer omzetgroei te realiseren.
Koploper
Experian stelt op basis van het E-commerce Across Europe Report van de Future Foundation, een Experian onderneming, dat Nederland koploper is in Europa wat betreft het kopen via Internet, zo'n 6.5 miljoen mensen kochten al via internet en de online bestedingen groeiden in 2006 met 37 procent naar gemiddeld 600 euro per 6 maanden, komt uit het rapport naar voren.
Het leveren op rekening via een internetwinkel levert zeker meer wanbetalers op als bij andere transacties. ca. 40% van de verkopen op rekening werd niet binnen de betalingstermijn voldaan en zelfs na het inschakelen van een incassobureau blijft er nog zo'n 30% onbetaald. De gang naar de rechter voor deze vorderingen (gemiddeld orderbedrag tussen de 50 en 125 euro) is vaak te duur, temeer daar er ook vaak onder valse namen wordt besteld. Verkopen op rekening kan mijns inziens dan ook alleen goed gaan als er een identificatie mogelijkheid is.
Eerder onderzoek wees dit ook uit. We hebben hierover geschreven in Twinkle 7-2006 en gaven ook oplossingen om wanbetaling te voorkomen.Het artikel staat online: http://www.twinklemagazine.nl/achtergronden.aspx?navid=2&id=4744
Laat experian nou net zo'n oplossing hebben :) Maar zalig makend is het allerminst.
lees maar: http://www.twinklemagazine.nl/vervolg.aspx?id=5192&terms=coolmove.&searchtype=2&fragment=True
Verdraaid zeg, zijn jullie misschien concurrenten? ;-)