Dat was de kop, weliswaar zonder het vraagteken, van een artikel op NRC.nl afgelopen donderdag. Een klein aantal gebruikers bepaalt op vergelijkingssites de publieke opinie. Om die reden moeten we recensies op deze sites wantrouwen, aldus de schrijfster van het artikel. Zij baseert zich op twee onderzoeken, waaronder die van Ilse Media. Daaruit kwam naar voren dat er vijf soorten internetgebruikers zijn. Een daarvan zijn de zogenaamde technofans. 'Technofans beïnvloeden ons in ons koopgedrag. Technofans zijn actieve, intensieve en doorgewinterde internetters (vaak jonge mannen)', schreef Ilse Media in juni naar aanleiding van dit onderzoek. Maar betekent dat dat we deze recensies moeten wantrouwen? Ja, schrijft Tweakers.net, met de mededeling dat dat de conclusie was van het onderzoek van Ilse Media, eigenaar van Kieskeurig.nl. En dat is niet juist, geeft Lianne van der Kruk van Ilse in een reactie aan. Integendeel. Van der Kruk gaat uit van het zelfreinigend vermogen van internet. 'Reviews zijn openbaar. Als er onzin in staat, komen er reacties op. Zo wordt informatie geobjectiveerd', reageert zij in het NRC artikel. Mark Nieuwenhuizen, directeur van internetbedrijf de Blogfabriek, zegt in hetzelfde: 'Je weet nooit of recensies wel objectief zijn.' Hij raadt consumenten aan om meer sites te raadplegen. Dat consumenten het raadplegen van reviews steeds belangrijker vinden blijkt uit diverse onderzoeken. Van wantrouwen lijkt daarbij geen sprake. Ze vertrouwen vaak meer op consumentenreviews dan op reviews van fabrikanten.
Wantrouw internetrecensie?
2007-07-16T02:00:00
2017-05-26
De vraag is wel hoe je kunt zien dat een review (of zo je wilt een zelfreinigende toevoeging) van een consument (welk van de soorten dan ook) of van de fabrikant komt...