Twinkle | Digital Commerce

Bedreigt de groothandel uw webwinkel?

2017-05-26
  • 1:46

De traditionele groothandel zal zich rechtstreeks gaan richten op de consument. Op uw consument. Ze moeten wel, want nog langer alleen ‘doorgeefluik’ spelen kan betekenen dat deze bedrijfstak beetje bij beetje uitsterft.

Wat speelt er?

De detailhandel heeft de afgelopen decennia flink geïnvesteerd in consumentenkennis. In marketing. Dat heeft zich vertaald naar meer binding met de klant. Meer kennis over die klant. Tegelijkertijd is die klant mondiger geworden. Stelt eisen, is minder loyaal. Gevolg: ’vroeger’ was het een dozenschuiverij van fabrikant, via groothandel, naar detailhandel. Nu is het omgekeerd: de snel veranderende consumentenvraag moet telkens vertaald worden naar groothandel en fabrikant. In de praktijk blijken vooral de groothandels tussen wal en schip te geraken: het is lastig om die steeds maar wisselende wensen met de fabrikant te bespreken. Dus wat doet de detailhandel? Die praat zelf wel met de fabrikant, of erger: ze richten zelf een groothandel op om de fabrikant onder druk te zetten. Nog even, en de detaillisten gaan ‘t ook nog zelf fabriceren. Want ’t moet steeds sneller en goedkoper. Marketing rules.

En al die groothandels dan? Die verliezen steeds meer detaillisten als klant. Of werken voor steeds kleinere marges. Er moet wat gebeuren.

En wat er gaat gebeuren ligt voor de hand: want als er iemand is, die weet waar je de mosterd goedkoop kunt halen, dan is het wel een groothandel. En idem als het gaat om kennis van logistiek. En al die know how is bij uitstek geschikt om een webshop te runnen. Geen marketingkennis? Is overal te koop. En ik weet waarover ik schrijf: in mijn eigen klantenkring zitten al een paar groothandelaren, die zich via meerdere webshops op nieuwe markten storten. Met succes kan ik u verzekeren, want hun inkoop is goed geregeld.

Ik voorzie dus dat steeds meer groothandels een webshop starten om te overleven. Om zichzelf opnieuw uit te vinden. En omdat ze zoveel verschillende producten ‘doen’, zal het niet bij één shop blijven. Een beetje groothandel zal twintig, dertig shops gaan runnen. Product-markt combinaties, door sommige nieuwelingen ook wel long tailtjes genoemd.

Gaat u dat merken? Wat is uw tegenzet, als dit waarheid wordt? Er is trouwens nog wel een klein lichtpuntje voor u: groothandels zijn namelijk een beetje langzaam. Het duurt daar allemaal wat langer voordat de nieuwe werkelijkheid doordringt. Maar als ze eenmaal wakker worden …