Twinkle | Digital Commerce

Trustpilot haalt ruim 2,2 miljoen reviews offline

2021-02-18
1000562
  • [nieuws]
  • 1:04

Reviewplatform Trustpilot heeft in 2020 ruim 2,2 miljoen fake en schadelijke reviews van het platform verwijderd.

Ruim 1,5 miljoen van die reviews is automatisch verwijderd met behulp van geautomatiseerde fraudedetectiesoftware en 659.547 handmatig. Dat is te lezen in het nieuwe transparantierapport van Trustpilot. De verwijderde nepreviews maakten 5,7 procent uit van het totale aantal reviews dat in 2020 op het platform is geplaatst.

Vijand

Peter Mühlman, oprichter en ceo van Trustpilot, laat in een persbericht weten: ‘De populariteit van online reviews heeft consumenten het vertrouwen gegeven om meer online te kopen bij bedrijven in alle soorten en maten. Fake reviews en desinformatie zijn de vijand, en we blijven alles doen wat in onze macht ligt om te voorkomen dat consumenten worden misleid.’

Consumenten

In totaal werden er ruim 88.000 reviews gerapporteerd door consumenten, waarvan 12,4 procent ook werkelijk offline werd gehaald. De voornaamste reden voor een rapportage door een consument is ‘reclame of promotionele inhoud’ (50 procent), gevolgd door ‘niet gebaseerd op een echte ervaring’ (30 procent) en ‘bevat persoonlijke informatie’ (16 procent).

Bedrijven

Bedrijven rapporteerden bijna 470.000 reviews, daarvan werd 62,8 procent offline gehaald. De redenen voor een bedrijfsrapportage zijn ‘niet gebaseerd op een echte ervaring’ (55 procent), ‘schadelijke en/of illegale inhoud’ (23 procent) en ‘bevat reclame of promotionele inhoud’ (12,5 procent).