Twinkle | Digital Commerce

Reclameherkenning laagst bij 'piek in midden'

2017-05-26
174104
  • [nieuws]
  • 1:39

Reclame-impressies worden vaak gelijkmatig verdeeld over een bepaalde periode, of met een piek in het midden van een campagne ingeboekt. Deze methode is volgens MeMo2 het minst effectief. Dat concludeert het onderzoeksbureau naar aanleiding van zeven trackingstudies.

'Uit de onderzoeken die we nu gedaan hebben blijkt dat de respondenten met gelijkmatige exposures, of met een "piek in het midden" relatief slecht op reclameherkenning scoren in vergelijking met Burst 'n drip en Camel', vertelt Timo de Geus, ICT & Innovation Developer van MeMo2 . 

Vijftal patronen

Samen met high-tech ontwikkelaar Hottraffic heeft MeMo2 het effect van tijd, volgorde en spreiding op online reclame inzichtelijk gemaakt door middel van meetpixeltechnologieën. De bedrijven hebben een vijftal patronen gecreeërd: Burst 'n Drip (ook wel Blitz, een piek aan het begin van de campagne en afbouw over de rest), Drip 'n burst (het tegenovergestelde van Burst 'n Drip), Dromedary (piek in het midden), Camel (piek in begin en het einde), Equal (of 'Even', gelijkmatig). 'Het algoritme berekent bij welk patroon de individuele reclame exposure het meest in de buurt komt. Vervolgens kunnen deze patronen gekoppeld worden aan allerhande metrics', zegt De Geus.  

Technologie

'Het vernieuwende aan onze technologie zit 'm in de combinatie van het opslaan van de tijdstippen van de exposures -iets dat een unieke mogelijkheid voor het internet is- en het en het interpreteren van deze tijdstippen', licht De Geus toe. 'Het probleem én de uitdaging zit hem namelijk in het feit dat al deze tijdstippen een onuitputtelijk bron van informatie zijn, maar daardoor ook lastig te interpreteren. Elke respondent heeft tenslotte zijn eigen unieke patroon aan banner-exposures. Door een algoritme te ontwerpen dat een "generalisatie"-slag over deze patronen maakt, zijn we toch in staat groepen te maken waarover uitspraken gedaan kunnen worden.' 'Wij zijn begonnen met het testen op reclameherkenning, maar in de toekomst gaan we zeker ook op andere maatstaven testen', vertelt De Geus tot besluit.