Twinkle | Digital Commerce

'Zoekmachines leiden naar riskante sites'

2017-05-26
300260
  • [nieuws]
  • 2:49

riskEén jaar na publicatie van het oorspronkelijke onderzoek naar de veiligheid van zoekmachines op internet, heeft McAfee een nieuwe, volledig bijgewerkte editie van 'The State of Search Engine Safety' uitgebracht. 'De nieuwe uitgave laat onder meer zien dat het algehele risico van het gebruik van zoekmachines met ongeveer 1 procent is gedaald en dat gesponsorde zoekresultaten, waarvoor wordt betaald door adverteerders, nog steeds aanzienlijk meer gevaar opleveren dan niet-gesponsorde resultaten', aldus de onderzoekers. In een globale schatting spreekt McAfee in de Verenigde Staten van ongeveer '276 miljoen zoekopdrachten per maand die leiden naar mogelijk riskante sites'.

In het onderzoek is uitgegaan van de vijf meest populaire zoekmachines in Amerika: Google, Yahoo!, MSN, AOL en Ask - samen goed voor 93 procent van het totale gebruik. In elk van de vijf genoemde zoekmachines is gezocht op 2.300 gangbare trefwoorden, ontleend aan lijsten als Google Zeitgeist, Yahoo! Buzz en andere bronnen. Voor elke zoekmachine zijn vervolgens de eerste vijftig resultaten geanalyseerd en vergeleken met veiligheidsscores in de McAfee SiteAdvisor-database, een verzameling van 8,2 miljoen websites met bijbehorende veiligheidsbeoordelingen volgens een kleurcodesysteem. Rood voor sites die adware, spyware en virussen verspreiden, zich schuldig maken aan exploitatie, spam-mail en excessief gebruik van pop-ups of sterke banden hebben met andere 'rode' sites en geel voor sites die met enige voorzichtigheid dienen te worden benaderd. De analyse van de gevonden zoekresultaten vond plaats in mei 2007.

Een greep uit de belangrijkste conclusies van het onderzoek:

• 4 procent van alle zoekresultaten verwijst naar riskante websites.

• AOL levert de veiligste resultaten, met 2,9 procent rode of gele sites waar dat in mei 2006 nog 5,3 procent was. Yahoo scoort het hoogst in rode of gele resultaten: 5,4 procent.

• Gesponsorde zoekresultaten bevatten 2,4 keer zoveel riskante sites als 'organische', niet-gesponsorde lijsten. In bijna 7 procent van de gevallen is bij gesponsorde resultaten sprake van verwijzingen naar rode of gele sites. In vergelijking met vorig jaar (8,5 procent) is dit een daling van risico die hoofdzakelijk te danken is aan maatregelen van Google ter verbetering van de veiligheid van betaalde zoekresultaten. (Het principe van gesponsorde zoekresultaten wordt door Google zelf gebruikt en het is ook voor een deel het systeem achter de advertenties op de zoeksites van AOL en Ask.)

• Termen in de categorie muziek en technologie blijven tot de meest risicovolle zoektermen behoren. 'Digital music' levert met 19,1 procent het hoogste percentage verwijzingen naar riskante sites, gevolgd door 'tech toys' en andere populaire trefwoorden als 'chat' en 'wallpaper'.

• De namen van programma's en sites voor bestandsuitwisseling zijn ook prominent vertegenwoordigd onder de meest riskante zoektermen. Voorbeelden zijn 'bearshare' (45,9 procent riskante resultaten), 'limewire' (37,1 procent), 'kazaa' (34,9 procent) en 'winmix' (32 procent).

• Frauduleuze sites komen nog altijd vaak voor in de zoekresultaten, bij gesponsorde resultaten in 3,2 procent van de gevallen. Meestal gaat het dan om sites waar wordt gehandeld in zogenaamd gratis software, waar beltonen kunnen worden gedownload onder misleidende betalingsvoorwaarden of sites waarop thuiswerk wordt aangeboden tegen ondoorzichtige condities.

• Zoektermen in de erotische sfeer leveren 17,5 procent meer verwijzingen op naar riskante sites dan een half jaar geleden, in december van 2006. Het totale aandeel riskante sites ligt bij dit soort zoekopdrachten nu op 9,4 procent, een stijging die veroorzaakt wordt door de enorme toename - van maar liefst 72,2 procent - in het percentage riskante 'adult' sites in gesponsorde zoekresultaten.