Twinkle | Digital Commerce

Online shoppen wint terrein

2017-05-26
204153
  • [nieuws]
  • 2:22

'Echt' winkelen heeft nog steeds de voorkeur boven online shoppen, maar het verschil is erg klein: 53 om 47 procent. Dat blijkt uit het onderzoek 'Online of Offline?' uitgevoerd door Ruigrok/Netpanel in opdracht van de Postbank. Van de respondenten die de voorkeur geven aan offline winkelen is het 'kunnen bladeren of luisteren' (bij boeken en cd's) een belangrijke reden om de winkel te bezoeken, 73 procent noemt dit. Maar ook het vasthouden van een product vinden ze een argument (61 procent). 22 procent noemt bovendien 'gezelligheid' een reden om naar de winkel te gaan. Belangrijkste redenen om vooral online te winkelen zijn snelheid en gemak (58 procent), niet tijdgebonden (55 procent), eenvoudige prijsvergelijking (55 procent) en overzichtelijk aanbod (50 procent).

Reizen

Wie een reis wil boeken, doet dat tegenwoordig het liefst via internet. 60 procent geeft aan wel eens een reis te boeken via internet. Vooral het gemak van het vergelijken van de prijzen (73 procent) en het snelle en gemakkelijke zoeken (69 procent) worden genoemd als grote voordelen van internetboekingen. Internet heeft de reisbranche voorgoed veranderd, concluderen de onderzoekers daarom.

Leven veranderd

Algehele conclusie is dat internet het leven van Nederlanders drastisch veranderd heeft en sterk geïntegreerd is in dagelijkse activiteiten. 'Informatie zoeken' (91 procent), 'internetbankieren' (89 procent) en 'het lezen van nieuws (80 procent) vormen de top 3 van activiteiten die Nederlanders op internet uitvoeren.Internet is sterk geïntegreerd in onze dagelijkse activiteiten. Vrijwel iedereen - jong én oud - doet wel iets via internet. Internet heeft ook verbetering gebracht in die activiteiten. Meer dan 66 procent van de Nederlanders vindt dat het regelen van bankzaken en het zoeken naar informatie (57 procent) door de komst van internet verbeterd is. Het versturen van berichten (37 procent), het plannen van een route (25 procent) en het kopen en verkopen van tweedehands spullen (15 procent) maken de top 5 'verbeteringen door internet' compleet.

Bankzaken

Door de komst van internet als krachtig medium heeft het regelen van bankzaken een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Maar liefst 91 procent van de ondervraagden doet zijn bankzaken online. Internetbankieren is vooral populair omdat het altijd een actueel overzicht geeft (86 procent), het sneller gaat (79 procent), een goed overzicht wordt geboden op de eigen bankzaken (69 procent) en omdat online bankieren overal en altijd te gebruiken is (67 procent).

Jong én oud

Ouderen lijken online mogelijkheden minder te benutten dan jongeren, maar dat betekent niet dat zij niet actief zijn op internet. Zij kiezen vaak bewuster voor extra mogelijkheden, terwijl dit voor jongeren een vanzelfsprekendheid is waarmee zij zijn opgegroeid. Vrouwen maken vaker om sociale beweegredenen een keuze tussen online of juist offline activiteiten. Mannen hebben daarvoor meer functionele redenen.