Afgelopen woensdag kondigde Google aan dat het Spaanse bedrijf Panoramio definitief wordt overgenomen. Panoramio is een website die opslagruimte voor foto's biedt en aan een geografische lokatie koppelt, in oktober 2005 opgericht door Eduardo Manchón. De foto's zijn voorzien van geolokatie en worden getoond op Google Earth en Maps. De fotosite heeft inmiddels 1,3 miljoen foto's met geolokatie-informatie, 5.3 miljoen gebruikers in 35 verschillende talen met een maandelijkse groei van 40% aan traffic. En dat allemaal met drie medewerkers. Ik heb Eduardo samen met de twee andere oprichters José en Joaquín ontmoet bij Connector 2007, waar ze finalist waren, en bij startup 2.0 als halve finalist. Ze zijn een typisch voorbeeld van Spaanse internetondernemers, die eerder hebben samen gewerkt bij Loquo, de Spaanse Martkplaats.
Afgelopen donderdag en vrijdag was ik in Madrid voor een 24 uurs networking evenement, Networkingactivo. Een netwerk event speciaal voor internetondernemers waar 270 ondernemers op af waren gekomen. Ik heb talloze initiatieven in Alpha gezien die in de komende maanden in Beta beschikbaar komen en applicaties in Beta die in de komende maanden worden gelanceerd. Iedereen is bereid om van elkaar te leren en staat open voor verbeteringen. Kenmerk in Spanje is dat dergelijke startups door samenwerking tot stand komen, vaak vanaf de start op meerdere landen gericht zijn en waar elk zijn expertise en ervaring van eerdere startups inbrengt. Dit heeft tot gevolg dat op dit moment gemiddeld 2 a 3 startups per week voor interessante bedragen worden overgenomen door grote spelers, vaak van buiten Spanje, waarmee Spanje het goed doet international.
Een dergelijke spirit mis ik in Nederland. Startups zijn vaak gericht op alleen de (kleine) Nederlandse markt en intern gericht. Ook wordt succes elkaar niet gegund, terwijl in mijn ogen de markt toch groot genoeg is voor succes voor iedereen. Ook evenementen waar ondernemers, mensen met ideeën en inversteerders met elkaar in contact worden gebracht komen moeilijk van de grond. Zo is het aloude firsttuesday in Barcelona en Madrid het afgelopen jaar wederom een groot succes en snel groeiende. Komende keer in Madrid op 12 juni ,overigens met superondernemer Martin Varsavsky, verantwoordelijk voor de exit van diverse internet startups van in totaal meer dan 500 miljoen euro en de man achter FON. Daarnaast duurde het bijvoorbeeld lang voordat MobileMonday -in Barcelona het afgelopen jaar erg populair- in Nederland van de grond kwam en vandaag als laatste west-Europese land eindelijk in Amsterdam te zien is. Uiteindelijk zullen we als klein land moeten accepteren dat we niet meer in de kopgroep van internetlanden zullen staan, maar juist internet is geschikt voor briljante ideeën van enkele ondernemers die wereldwijd succes kunnen scoren als Skype en wellicht in de toekomst Joost.
Misschien is het een mentaliteitskwestie, misschien hebben we gewoon te weinig ondernemers en zijn we het ondernemen op basis waarvan Nederland groot is geworden als klein land verleerd. Treffend is in ieder geval dat na The Next Web Conference in het Tuschinski Theater op blogs met name geklaagd werd over de warmte, de mensen die er niet waren en dat er niets nieuws te horen was. Als je in onze branche nog iets nieuws wilt horen dan heb je de laatste tijd weinig de blogs bijgehouden en dit soort evenementen lijkt me juist om inspiratie op te doen en ideeën te delen met degenen die er wel zijn. Of het echt zo beroerd is gesteld met het online klimaat in Nederland wil ik graag zelf zien en daarom kom ik morgen naar Nederland voor DME in de RAI. Onder meer om de presentatie van Joost de Valk te zien, een van de bekendere SEO´s in Nederland en ook bekend bij branchegenoten in Spanje, maar meer nog om zo veel mogelijk ideeën en meningen te horen. Kom je ook naar DME, dan hoor ik dat graag!
presentaties en reacties momo amsterdam zijn te vinden op http://www.marketingfacts.nl en http://www.mobilemonday.nl ! Geef je snel voor de volgende momo amsterdam!