Twinkle | Digital Commerce

De kracht van YouTube

2017-05-26
  • 1:34

Live vanuit San Jose, California, Internetretailer Conference 2007

Vandaag een bijzonder grappige presentatie gezien van Tom Dickson, CEO van Blendtec. Nooit van gehoord? In de VS wel. De filmpjes op Youtube worden miljoenen keren bekeken en doorgestuurd. Viral marketing die het bedrijf (producent van blenders) geen windeieren heeft gelegd. Een tijd geleden zat Tom te klooien met een blender: wat kan er allemaal in. Hij was bezig wat spulletjes te blenden toen een collega binnenkwam. Of de CEO gek was geworden? Nee, hij testte alleen zijn product. De collega vond het wel leuk en ging ook experimenteren. Bijvoorbeeld met kip en cola. 'Zelfs de botten waren zo fijn gemalen, dat je het zou kunnen drinken', aldus Dickson. Yak. Het 'Will it blend?'-fenomeen was geboren. Van alles ging in de blender. De collega maakte filmpjes en zette ze op YouTube. Dickson was zelfs niet te beroerd om een iPod in de blender te gooien. Bekijk het filmpje hieronder maar.

 

 

Het is entertaining, zegt Dickson. Het demonstreert een echt product, met echte mensen. En het is interactief. Maar het heeft ook risico's. Je laat de controle over aan de gebruikers. De beelden gaan de wereld over en je verliest alle controle. Op YouTube heeft Blendtec ondertussen ruim 19 miljoen views. Op hun eigen site 18 miljoen. De online sales vervijfvoudigde en de merkbekendheid steeg enorm. Blendtec wordt nu geassocieerd met de beste blender, hij kan immers alles blenden. Dickson en zijn bedrijf kwamen op de nationale televisie (onder andere bij Jay Leno), de locale tv, in bladen (o.a. Newsweek), magazines en blogs van Bejing tot Budapest. Investering? 50 dollar. De conclusie van Dickson: ook een klein bedrijf kan een enorme online presence hebben. Wat viral marketing betreft is de sky the limit. Vervolgens zette hij zijn bril op, trok z'n witte jas aan en pakte een hark. Al eerder geblend in 8 seconden, maar nu jammerljk mislukt. Dickson: 'This is no fun'.

Kijk maar (helaas zonder geluid, maar geloof me als ik zeg dat het een pokkherrie was):

 

Meer Will it blend? Ga naar Youtube.com en zoek op 'Will it blend'.