De Belgische online omzet is in 2006 verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder. Ook voor 2007 verwacht BeCommerce, de Belgische branchevereniging voor thuiswinkeliers, een verdubbeling van de omzetcijfers.
'Het vertrouwen van de Belgische consumenten in e-commerce neemt zienderogen toe en dat vertaalt zich in een opmerkelijke stijging van het aantal online verkopen', meldt BeCommerce. Ook het eerste kwartaal van dit jaar bevestigt deze trend met 77 procent meer online verkopen tegenover dezelfde periode in 2006.
BeCommerce spreekt van een uitmuntend jaar 2006. 'Online kopen begint echt ingeburgerd te geraken in ons land. Steeds meer mensen zijn ondertussen vertrouwd met het kopen van dagelijkse goederen en diensten in online shops, of het nu gaat over reizen, kleding, tickets, huishoudapparaten of DVD's', zegtPatrick Vandaele, voorzitter van BeCommerce.
Inmiddels hebben bijna drie miljoen Belgen ervaring met online kopen, een half miljoen meer dan een jaar geleden. Samen spendeerden zij in 2006 naar schatting ruim 2 miljard euro op internet. In vergelijking met de buurlanden blijkt België een stevige inhaalbeweging te maken. Volgens de branchevereniging een bevestiging dat het consumentenvertrouwen in e-commerce gestaag blijft toenemen. Onder andere het in 2006 ingevoerde Belgische keurmerk voor webshops, het BeCommerce kwaliteitslabel, zou hieraan bijdragen. Twaalf Belgische webwinkels voeren het keurmerk inmiddels op hun site.
Maar we zitten in België nog niet op het niveau van de 'Thuiswinkel' in Nederland. Meer info op onze blog:
http://www.belgablog.be/category/nederlands/marktplaatsen/