Er is het eerste kwartaal van 2007 8,9 procent meer uitgegeven aan online display advertising dan een jaar eerder. De groei komt daarmee lager uit de afgelopen jaren het geval was. IAB Nederland brengt deze cijfers samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research in kaart.
Deze nettobestedingen betroffen in dat kwartaal 34,1 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar eerder was dit 31,8 miljoen euro. Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.
Afgevlakte groei
De afgelopen twee jaar namen de netto mediabestedingen aan online display advertising ieder kwartaal met 30 procent tot 40 procent toe, aldus IAB-voorzitter Marco Derksen. 'De afgevlakte groei kan een gevolg zijn van een dalend aandeel in de totale netto mediabestedingen van de 21 deelnemende exploitanten. Ook de groei van het aandeel search, e-mail en andere vormen van online advertising kan van invloed zijn op deze ontwikkeling.'
Nivelleren
De groei stemt volgens Derksen nog altijd tevreden. De sterkste stijging van de netto mediabestedingen vond plaats in de sector horeca, toerisme en recreatie met een aandeel van 13,3 procent (vorig jaar in dezelfde periode 9,3 procent). Andere branches die voorop lopen qua online mediabestedingen in het eerste kwartaal van 2007 zijn de media, financiële dienstverlening en telecom/ICT. Toch zijn is het aandeel van al deze branches afgenomen. Derksen: 'Je ziet dat de spreiding aan het nivelleren is. De "kleinere" branches zoals de overheid, transportmiddelen en lichaamsverzorging kruipen langzamerhand dichterbij de grotere branches. Dat is een positieve ontwikkeling want het laat zien dat ook deze branches online advertising aan het omarmen zijn.'
Advertentiesoort
Net als vorig jaar wordt het meeste uitgegeven aan banners, buttons en skyscrapers, 57,8 procent (vorig jaar 52,1 procent). De overige online advertentiebestedingen naar advertentiesoort zagen er bij de exploitanten over het eerste kwartaal van 2007 als volgt uit: 23,8 procent door contentintegratie (Q1 2006: 28 procent ), 8,2 procent door e-mail (Q1 2006: 8,6 procent), 6,1 procent door pop-ups, pop-unders en interstitials (Q1 2006: 4,8 procent), 3,3 procent door barters (Q1 2006: 3,7 procent ) en 0,8 procent door search (Q1 2006: 2,9 procent ).
Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange (v/h Wanadoo), MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, TAPPS, Telegraaf en PCM Uitgevers.
Ik denk eerder dat online mediabestedingen meer dan verdubbeld zijn.
Het meest opvallende is dat Google niet in dit onderzoek wordt meegenomen. Volgens mij wordt er bij http://www.Google.nl evenveel uitgegeven als alle bedrijven bijelkaar zonder dit dus dat dit de mediauitgave bij de huidige exploitanten kanabaliseert.
Het komt ook niet overeen met consumenten bestedingen die de motor vormen voor online media uitgaven. Daarbij zijn snelle nieuwe groeiers zoals http://www.m4n.nl en zanox bijvoorbeeld niet meegenomen.
vr. gr.
ter aanvulling, ik bedoel dus dat Adverteerders geld aan Google besteden, niet zoals je misschien zou kunnen lezen het geld dat Google besteedt.