Op Microsoft Build 2018, een congres voor softwareontwikkelaars, werden onlangs nieuwe interactieve mogelijkheden aangekondigd, waaronder betalingen via Outlook. Een factuur betalen doe je voortaan met enkele kliks rechtstreeks vanuit je inbox. Vooralsnog wordt deze betaaloptie alleen in de Verenigde Staten aangeboden. De plannen in Nederland zijn vergevorderd, laat Microsoft-partner Stripe Benelux weten. Maar een datum voor de marktintroductie is nog niet bekend.
E-mail is dood. Althans, dat wilden de digitale vernieuwers ons al een tijdje doen geloven. E-mail zit in de eindfase en wordt alleen nog gebruikt door digibeten die er niks van snappen. Welnu, niets is minder waar. E-mail is terug - van nooit weggeweest. Elke dag weer mailen we ons een slag in de rondte. Jong en oud, hip en behoudend, laag en hoog opgeleid, ze hebben één overeenkomst: ze mailen. Zowel privé als zakelijk.
De invloedrijke Israëlische schrijver Nir Eyal, bekend van de digitale-verslavingsbijbel Hooked, zei er onlangs rake dingen over in de Volkskrant. ‘Welk bedrijf weet ons momenteel het best aan zijn product te kluisteren?’, vroeg de interviewer. Eyal: ‘Dan denk ik niet per se aan een bedrijf, maar wat technologische producten betreft: de goeie ouwe e-mail. Het is een product dat niemand leuk vindt, maar we kunnen niet ophouden het te gebruiken. E-mail heeft echt alles om je te bedwelmen en gaat voorlopig niet verdwijnen.’
Mooie woorden. En het wordt nog beter met de samenwerking tussen Microsoft en Stripe. Begin mei, tijdens de Microsoft Build Developer Conference in Seattle, kondigden de bedrijven hun partnerschap aan om daarmee Office-gebruikers nieuwe betaalmogelijkheden in Outlook te gaan aanbieden. Voortaan kunnen consumenten hun rekeningen en facturen betalen zonder Outlook te hoeven verlaten. Althans … in de Verenigde Staten. Nederlandse consumenten moeten nog even wachten. Hoe lang? Stripe Benelux kan nog geen datum noemen. Wat is eigenlijk de potentie van deze nieuwe betaalmogelijkheid in de goeie ouwe e-mail?
Wel Alipay, geen bitcoin
Het vanuit San Francisco opererende softwareplatform Stripe wil dat meer bedrijven online zaken gaan doen (inclusief betaaltransacties). Oprichters Patrick en John Collison ondervonden in 2010 zelf hoe lastig het is om online betalingen te accepteren. Trage en traditionele spelers hadden de macht. En dat moest maar eens afgelopen zijn. Er moest een schaalbaar platform komen dat door bedrijven van elke omvang gebruikt kon worden.
In september 2011 werd Stripe gelanceerd om makkelijk, veilig en snel online betalingen te accepteren en te bouwen aan een universele infrastructuur om de wereldwijde interneteconomie een boost te geven. Voortaan hoeven softwareontwikkelaars nog maar enkele regels code toe te voegen om binnen vijf minuten betalingen te accepteren van over de hele wereld. Naast alle bekende creditcards ondersteunt Stripe nieuwe betaalmethodes als Alipay, WeChat Pay, Apple Pay, Google Pay en Android Pay. In Nederland wordt iDeal ondersteund, in België Bancontact. Opmerkelijk detail: met het ondersteunen van bitcoin is Stripe gestopt.
De samenwerking tussen Stripe en Microsoft moet dus betalingen in Outlook stimuleren en Microsoft Pay ondersteunen. Consumenten hoeven hun inbox niet meer te verlaten als ze boodschappen willen doen of een factuur moeten betalen. Ze hoeven geen links meer te openen, geen bankgegevens in te vullen, geen andere schermen te openen en niet in te loggen in aanvullende accounts. Uit de persverklaring: ‘Outlook-gebruikers kunnen voortaan met een paar kliks betalingen doen nadat ze een factuur of rekening hebben gekregen.’ Makkelijker kan het niet.
Achteraf betalen
Sinds juni 2017 is Stripe in de Benelux actief. Directeur Duco van Lanschot is zeer content met het nieuwe partnerschap. Hij laat weten dat e-mail misschien niet het meest innovatieve communicatiemiddel is, maar nog steeds wel het voornaamste middel voor elektronische communicatie voor heel veel mensen. Van Lanschot: ‘Elke dag weer worden biljoenen e-mails gestuurd. Zelfs in de grootse, hipste techbedrijven ter wereld wordt de hele dag gemaild en vanaf nu kunnen consumenten zelfs hun rekeningen betalen in Outlook. Of we bang zijn dat dit initiatief voor meer spam gaat zorgen? Nee nee. Dit partnerschap heeft niks te maken met spammy bulkmail, maar met facturen die bedrijven sturen naar klanten die hun diensten hebben gebruikt.’
Ook Microsoft geeft aan blij te zijn met de samenwerking, die softwareontwikkelaars in staat stelt makkelijk nieuwe zakelijke netwerken in e-business te bouwen. ‘Dit zorgt voor nieuwe kansen voor ontwikkelaars op Microsoft-platforms’, meldt Microsoft bij monde van Peggy Johnson in een persbericht. ‘Ga je een betaling doen in Outlook, dan kan dat met minimale inspanning als je Stripe gebruikt op één van onze platforms. Dat zorgt voor een betere transactie voor onze partners en onze klanten.’
Hoe ziet Paul Alfing, consultant retail bij Payments Advisory Group, deze ontwikkeling? ‘Dat Microsoft wil samenwerken met een innovatief bedrijf als Stripe begrijp ik wel. Wat minder duidelijk, op het eerste oog, is het voordeel voor de Nederlandse consument van betalen in Outlook. Ik ken de details niet, maar ik zie een mogelijk voordeel bij “achteraf betalen”. Je kreeg vaak al een e-mail met een link, die je naar een ander scherm bracht. Voor consumenten is het heel prettig als ze Outlook niet meer hoeven te verlaten. Gevoelsmatig komt dat betrouwbaar over. Het lijkt gewoon veiliger als je niet naar een andere pagina wordt geleid.’
IDeal
Als betalen in Outlook achteraf betalen gemakkelijker maakt, zit er potentie in deze nieuwe betaalmethode, stelt Alfing. Als het makkelijker, sneller en goedkoper is dan de partijen die achteraf betalen nu regelen (zoals AfterPay en Klarna) ziet hij er wel brood in, want dan kan het voor retailers een betere optie zijn, zeker als het betaalproces ook nog eens eenvoudiger wordt. En dat lijkt erop, aangezien een betaaltransactie met enkele kliks geregeld wordt. Alfing: ‘De kans dat er iets mis gaat is kleiner.’
Wat betreft direct betalen, en de vergelijking met iDeal, gelden wat Alfing betreft twee criteria: verwerkingstijd en kosten. Als het sneller en goedkoper is, wordt het interessant voor webwinkeliers. Maar toch, we moeten het belang niet overdrijven. Alfing ziet betalen in Outlook vooral als nice to have en niet als een revolutionaire verandering: ‘Als je een consumentenpanel vraagt of men hierop zit te wachten, zal het antwoord “nee” zijn.’
Overigens is er wel één groep webwinkeliers die hier heel erg blij mee zal zijn. Dat zijn degenen die veel zaken doen over de grens. Met inbox-payments kunnen bedrijven in ruim 135 valuta betalingen accepteren. Daarmee ligt verreweg het grootste deel van de wereldbevolking binnen hun bereik. Een beetje ambitie komt dan wel van pas.
Saaie betaalvraagstukken
De waarde van het stormachtig gegroeide Stripe werd in 2016 getaxeerd op 9,2 miljard dollar. Het bedrijf wil alle complexiteit rondom betalingen abstraheren tot eenvoudige oplossingen en simpele netwerken voor iedereen die online zaken doet. Bekende klanten in Nederland zijn Booking.com, WeTransfer, Blendle, vandebron, TicketSwap en Catawiki. Maar ook kleine webwinkels weten Stripe steeds vaker te vinden, aldus Duco van Lanschot: ‘Je hoeft echt geen Amazon te heten om klant van ons te zijn.’
Volgens van Lanschot is ‘frictie wegnemen’ verreweg het belangrijkste argument voor bedrijven om deze nieuwe betaalmogelijkheid te omarmen: ‘Van de grootste e-commerce bedrijven heeft 70 procent problemen met afrekenen met een creditcard. Maar dat is niet het enige probleem dat we voor hen wegnemen. Kijk, ondernemers willen bezig zijn met hun zaak, met hun product en hun klanten, niet met saaie betaalvraagstukken. Dat laten ze graag aan ons over. Wij analyseren hun data, zorgen voor fraudedetectie en optimaliseren hun betaalervaringen. We willen alle frictie voor hen wegnemen.’
A fraction to much friction? Dat hoeft niet meer. Ondernemers kunnen inloggen op het Stripe-dashboard, notificaties aanzetten, data-analyses laten draaien, checken hoeveel omzet er binnenkomt en waar de orders vandaan komen. ‘Ze hoeven niet meer zoals vroeger een datawarehouse te laten bouwen’, aldus Van Lanschot. Ook betalen hoort er vanaf nu bij. Van Lanschot snapt natuurlijk wel dat webshops betalingen via iDeal het fijnst, het goedkoopst en het veiligst vinden. Toch is dat niet altijd wat de klant wil: ‘Klanten met haast hebben even geen zin in iDeal. Voor hen zullen webshops ook andere opties moeten aanbieden, anders verliezen ze conversie.’
Microsoft-partners in betaalverwerking
Stripe is niet het enige bedrijf waarmee Microsoft samenwerkt om betalen in Outlook mogelijk te maken. Ook Braintree, Zuora, FreshBooks, Intuit, Invoice2go, Sage, Wave en Xero gaan werken met de nieuwe betaalmogelijkheden. Microsoft Pay rolt de dienstverlening de komende tijd gefaseerd uit.
Verslaafd aan e-mail … of aan je werk?
Het grote interview met Nir Eyal, onlangs in de Volkskrant, leverde interessante neurologische inzichten op. Over de verslaving aan e-mail zei Eyal: ‘De verslaving zit hem niet echt in de e-mail. Want als je een e-mailverslaafde vraagt of hij zijn mail nog zou checken als hij 20 miljoen won en ontslag kon nemen, dan is het antwoord: nee, fuck die e-mail, mijn collega’s kunnen me niets meer schelen. Dat is volgens mij het bewijs dat we niet verslaafd zijn aan e-mail, maar aan werk. We checken de hele dag gestresst onze inbox onder het mom van “misschien heeft mijn baas me nodig” […]. Eigenlijk zoeken we gewoon afleiding, van een saaie echtgenoot, van kinderen die ons gek maken, van onszelf. Dus checken we onze mail. […] Waar je brein verlichting vindt, daar wil het steeds naar terug.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Klik en betaal direct in Outlook
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.