Twinkle | Digital Commerce

Conversietips: meet ROI e-mailcampagnes met gehuurde adressen

2017-05-26
  • 2:10

Bewegen met de schuifjes

Ruim driekwart van de Nederlandse bedrijven zet e-mailmarketing in, bleek eerder uit het onderzoek van Emailgarage.com in opdracht van Twinkle. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat slechts 35 procent de conversie van e-mail meet. Ewald Verhoog (Canicas) ontwikkelde een tool waarmee de ROI van e-mailcampagnes met gehuurde e-mailadressen gemeten kan worden. Het principe: bewegen met de schuifjes.

Tekst: Esther de Bruin en Ewald Verhoog

Veel bedrijven zetten e-mailmarketing in om zoveel mogelijk e-mailadressen te vergaren. Het vergroten van de e-maildatabase staat dan voorop, bijvoorbeeld door een campagne op te zetten waarbij een e-mail naar zoveel mogelijk vrienden en kennissen moet worden doorgestuurd. Een andere methode is het huren van e-mailadressen, met een gemiddelde huurprijs van 50 cent per e-mailadres. Op diverse weblogs is de discussie ontstaan over de waarde van dergelijke bestanden, temeer omdat niet duidelijk is wat de ROI van deze bestanden is. Met het tooltje van Verhoog kun je aan de hand van je resultaten nagaan wat het je heeft gekost om je klanten 'ja' te laten zeggen. Heel instrumenteel, maar wel een prima beginpunt. 'Want', zo meent hij 'zorg nou eerst maar dat je weet wat klikt, en wat niet.'

Benchmarkcijfers

Verhoog onderscheidt twee benchmarks. Een minimum, gebaseerd op het Doubleclick email trend report 2005: bounce rate: 8 procent, delivery rate dus 92 procent. Open rate: 28 procent, ten opzichte van de aangekomen e-mail en de click through rate: 7 procent, ten opzichte van geopende e-mail. Daarnaast gebruikte hij het algemene gegeven dat slechts 2 procent van de bezoekers van een landingpage een bestelling plaatst.

De tweede benchmark is gebaseerd op ervaringscijfers van Verhoog, uitgaande van het volgende: bounce rate: 5 procent, dus delivery rate dus 95 procent, open rate: 45 procent ten opzichte van aangekomen e-mail. Click through rate: 30 procent ten opzichte van geopende e-mail. Landingpage conversion: 6 procent ten opzichte van individueel landingpage bezoek.

Principe

Het principe is eenvoudig: door met de schuifjes te bewegen vul je je eigen data in. Als het schuifje dan oranje wordt, presteer je onder de maat, maar nog wel beter dan gemiddeld. Wordt het schuifje rood, dan scoor je ronduit slecht. Intussen rekent de tool de kosten per conversie uit. Bij gehuurde bestanden komen die kosten meestel hoger uit dan 70,- per order. De instrumenten zijn te vinden via onderstaande links, of via de link op de website van Twinkle.

Basistool: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20061121_tooltje_om_de_kosten_per_conversie_te_meten/

Uitgebreide versie: http://www.marketingfacts.nl/images/uploads/20061122_costperconversion_versie_voor_de_link2.swf

De rubriek Conversietips komt tot stand in samenwerking met Marketingfacts. Voor meer tips, ga naar www.marketingfacts.nl/conversietips

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1- 2007