Het live zetten van een volledig redesign resulteert vaak in een conversiedaling. En hoewel we liever continu in kleine stapjes optimaliseren, ontkom je soms niet aan een volledig redesign. Hoe pak je dat het beste aan?
Tekst: Ellen Tonkens
Waarom zou je een redesign willen als het zo risicovol is? En wanneer kies je voor een volledig redesign? Grofweg zijn er twee antwoorden: de site ziet er outdated uit en is toe aan (technische) vernieuwing, of er is behoefte aan rebranding en een geheel nieuwe uitstraling. Liever optimaliseer je in kleinere stappen, maar … als je traffic relatief laag is en A/B-testen lang zou duren, is het soms beter om ervoor te kiezen het nieuwe design gewoon live te zetten. En als je een geheel nieuwe branding wilt neerzetten is dat lastig stapsgewijs te doen.
Datagedreven redesign
Ga niet lukraak redesignen op onderbuikgevoel. Naar de concurrent kijken of naar experts luisteren is oké, maar naar je klanten luisteren is beter. Uiteindelijk moeten zij het nieuwe design goed kunnen gebruiken, dus bedenk altijd voor welke KPI’s en klantbehoeften je optimaliseert. Zorg ook dat je het design test op usability, zodat je zeker weet dat je klanten ermee uit de voeten kunnen. Daarnaast is het aan te raden je gebouwde site technisch te checken: werken alle functionaliteiten zoals ze moeten? En werkt de site netjes op alle devices? Zo heb je als het goed is de grootste bugs er al uitgehaald voor het redesign daadwerkelijk live gaat. En door te blijven optimaliseren zal je site beter en beter worden.
A/B-testen van een gehele website
Als je heel graag meer zekerheid wilt en je je redesign toch wilt A/B-testen, kan dat? Alles kan, maar weet dat het behoorlijk lastig kan worden. De site zal waarschijnlijk tegelijk op twee verschillende domeinen moeten draaien of je moet het verkeer server-side splitsen, maar hiervoor heb je wel technische kennis en een goede tool nodig die dat netjes doet. Klinkt dit als te veel van het goede? Je kunt er ook voor kiezen om alleen je risicovolste elementen te testen. Iets eenvoudiger, en je dekt wel je grootste risico’s af.
Checklist
• Kun je ook in kleinere stappen testen om risico af te dekken?
• Voor welke KPI’s en klantbehoeften ontwikkel je het design?
• Zorg dat je voor livegang van het design in elk geval user tests en het liefst ook technische tests hebt uitgevoerd, zodat je de grootste bugs en knelpunten eruit hebt.
• Houd rekening met je oude en nieuwe url-structuur: check dit met een SEO-expert en zorg dat je een redirect-plan hebt.
• Zorg dat, zodra je live gaat, alles goed gemeten wordt, zodat je een goede vergelijking kunt maken met je data.
• Denk na over hoe je na de livegang doorgaat met optimaliseren. Op deze manier kun je een daling in conversie snel weer rechttrekken. Daarnaast voorkom je door continu te optimaliseren dat je over een aantal jaar weer een heel redesign moet doen.
Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Ellen Tonkens, conversiemanager bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is te lezen op https://anali.st/redesign.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
To redesign, or not to redesign
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.