Uw webshop is klaar en in de lucht, maar uw (potentiële) klanten kopen niet zo veel als dat u zou willen. Wat gaat er mis? Met behulp van A/B-testen, of split testing, kunt u twee versies van essentiële pagina’s met elkaar vergelijken om zo te achterhalen welke beter presteert.
Op Nublue.co.uk is een overzicht opgesteld van tien conversietips, inclusief illustraties van A/B-testen. Hieronder een omschrijving van deze tips.
1. Gebruik grote call to action buttons en plaats geen wirwar aan tekst die toch niet wordt gelezen
Test B presteert beter door het toevoegen van buttons, afbeeldingen en een aanscherping van de tekst.
2. Schrik bezoekers niet af door een groot aanmeldingsformulier op de homepage
Door het toevoegen van in het oog springende call to action buttons, zoals in test B, vergroot u de bereidheid van de klant om zijn gegevens (op een later moment) af te staan
3. Minder is meer… conversie!
Door het gebruik van minder ‘boasting ’ tekst, zoals in test B, vergroot u de kans op actie van uw bezoeker. Daarnaast maakt het de button minder rommelig. Veel grote webshops maken dan ook gebruik van less-is-more designs.
4. Wat uw product doet, werkt beter dan hoe het product dat doet
Het gebruik van foto’s van wat er mogelijk is met uw producten, zoals in test B, werkt beter dan ingaan op de technische aspecten van het product.
5. Reviews zorgen voor vertrouwen bij uw bezoekers
Door het toevoegen van reviews op uw homepage of op andere belangrijke plekken in uw webshop kunt u uw conversie verhogen. Hoe vaak heeft u immers zelf een beslissing genomen door een goede review of testimonial?
6. Maak gebruik van prikkelende teksten op buttons
Het gebruik van ‘View Prices’ in plaats van ‘Buy Now’ leidt tot meer verkeer naar uw producten. De klant denkt anders dat hij direct een bestelling moet plaatsen, terwijl hij zich eerst nog rustig kan oriënteren. Zorg daarom dat het duidelijk is waar de klant terechtkomt als hij op een bepaalde button klikt.
7. Onze topproducten
Het tonen van uw populairste producten zoals in test B kan helpen de omzet te verhogen doordat u bezoekers suggesties geeft over wat uw klanten vooral kopen.
8. Ontwikkel kleine(re) formulieren en haal de gegevens weg die u niet echt nodig heeft
Bekijk eens uw contact/aanmeldformulieren. Zijn deze te lang of heeft u alle informatie die u vraagt daadwerkelijk nodig? Of kunt u het aantal invulvelden reduceren en wellicht meer witruimte toevoegen tussen de regels? Het is belangrijk dat uw klanten niet verveeld raken tijdens het invullen van de formulieren, dus maak het kort en snel.
9. Promoot productvoordelen, niet -functies
U kunt uw conversie verhogen door uw bezoekers te vertellen wat er zo geweldig is aan uw producten en waarom zij deze zo goed kunnen gebruiken, in plaats van de nadruk te leggen op de functies die de producten hebben.
10. Bied gratis samples aan
Als u heeft besloten om een gratis trial of sample aan te bieden, geef u bezoekers dan zoals in test B een aantal interessante redenen waarom ze een trial of sample van uw product moeten proberen (en denk hierbij aan punt 9).
Bron: Nublue.co.uk
Kritische noot bij nummer 3: in sommige gevallen werkt 'social proof' zoals het heet, wel degelijk conversieverhogend. In dit specifieke geval bleek less = more.
Maar, zoals bij alle conversietips geldt: neem ze nooit klakkeloos over, test ze zelf. Wat bij de één goed werkt, hoeft bij jou niet te werken.
Ik ben het ermee eens, een wirwar aan tekst is niet handig. Maar denk niet dat je er bent met het schrappen van een paar zinnetjes of de tekst wat 'aanscherpen'. Want de paar woorden die er daarna nog staan, moeten de klant echt prikkelen om meteen meer over jouw dienst/product te willen weten. Elk woord moet raak zijn. Investeer dus voldoende tijd in je teksten, dat betaalt zich dubbel en dwars terug.
Nog een paar toevoegingen:
Pas op:
De meeste testen zouden eigenlijk multi variabele experimenten moeten zijn. De 1e wet van een goede A/B test is dat je per experiment 1 element test. De conclusies bij veel van bovenstaande testen zijn daarom voorbarig.
Let bijvoorbeeld eens op test 6:
Het lijkt slechts te gaan om de buttontekst. Toch zal de 'Money Back Guarantee' - was die je ook opgevallen? - in versie 2 bijdragen aan de hogere conversie.
Mijn hypothese is dat het toevoegen van een niet-goed-geld-terug-garantie bezoekers het gevoel geeft dat ze niets hebben te verliezen. De angst voor verlies is een zeer sterke emotie, die dankzij de garantie wordt weggenomen.