Twinkle | Digital Commerce

Conrad schrapt verzendkosten

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:32

Vanaf 1 december berekent Conrad geen verzendkosten meer bij klanten die via iDeal betalen. Volgens Michel Lieffering, Managing Director bij Conrad, levert iDeal zo veel efficiëntie op dat dat kan. De meeste kosten zitten aan betalen per acceptgiro.‘Daarnaast wordt de betalingsmethode via iDeal als meest betrouwbare variant gezien’, zegt Frank de Groot, marketingmanager Conrad.

Onlangs bleek uit de ICT Barometer van Ernst & Young dat verzendkosten als grootste ergernis bij het online winkelen worden ervaren, 60 procent van de consumenten noemt dit. Elektronica webwinkel Conrad springt hier als eerste grote Europese aanbieder op de Nederlandse markt op in.

Discussie
Volgens Lieffering kun je niet om de klant heen. 'Met verbazing heb ik de discussie rondom de verzendkosten gevolgd. Verzendkosten zouden een basis gegeven zijn. Alleen Wehkamp gaf aan het "te zullen onderzoeken." De vergelijking met parkeergeld in de stad gaat mijns inziens ook niet op.' Maar dan moet het wel levensvatbaar zijn. 'Doel is daarom de omzet binnen twee jaar met 18 tot 25 procent te verhogen', meldt Lieffering. Inmiddels wordt 83 procent online verkocht.

Drempels wegnemen
Conrad probeert de drempels rondom online shopping weg te nemen. Zo werd deze zomer gestart met een nieuwe dienstverlening rondom de bezorging, in samenwerking met Selektvracht. Pakketten kunnen opgehaald worden bij DHL servicepoints die in zo’n 400 winkels, tankstations, boekhandels of stomerijen te vinden zijn. Klanten ontvangen een sms-bericht zodra het pakket opgehaald kan worden.

Snelheid
Dat de markt gevoelig is, blijkt uit Amerikaans onderzoek waaruit naar voren komt dat online shoppers maximaal vier seconden wachten op het laden van de webwinkelpagina. Duurt het langer, dan zullen ze niet op de pagina terugkomen.Watchmouse heeft kort geleden onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van Nederlandse e-shop pagina’s. Conrad behaalde een 100 procent uptime score. Klanten moeten de winkel nu gaan vinden. 'Wij willen een winkel zijn voor een breed publiek', aldus Lieffering.