Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp gaat klantcontacten uitbesteden

2017-05-26
  • 1:05

Wehkamp gaat alle klantcontacten onderbrengen bij een extern bedrijf. Wehkamp zet de laatste jaren nadrukkelijk in op online-aankopen en selfservice, waardoor de klant steeds minder vaak persoonlijk contact heeft met het bedrijf.

De driehonderd medewerkers van het contactcenter van Wehkamp zullen meeverhuizen. Wehkamp vindt het belangrijk dat de externe partij uit de buurt van Zwolle komt. Ze wil ondanks de uitbesteding namelijk wel de regie blijven voeren over de klantcontacten. Directeur Paul Nijhof van Customer Service & Operations heeft al enkele verkennende gesprekken met externe bedrijven gevoerd. “Enkele zitten al in Zwolle of de regio, terwijl andere landelijk opererende bedrijven een vestiging in Zwolle willen realiseren als we tot zaken komen.” De uitbesteding moet in januari een feit zijn.

Pieken en dalen in het telefonische klantcontact zijn steeds moeilijker op te vangen met een vast personeelsbestand, zo laat de organisatie weten. Sinds 2004 was de telefonische klantenservice in omvang al teruggebracht van 327 naar 239 plaatsen. Er waren toen geen gedwongen ontslagen nodig. De reductie werd gerealiseerd door natuurlijk verloop en een verminderde inzet van uitzendkrachten. De uitbesteding moet volgens Nijhof verhinderen dat de werkgelegenheid binnen het bedrijf onder druk komt te staan.

Dagblad de Zwolse Courant “De Stentor”