Twinkle | Digital Commerce

Nieuw advertentiesysteem Marktplaats

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:23

Marktplaats.nl  heeft sinds vandaag een nieuw advertentiesysteem. De handelssite richt zich met AdMarkt vooral op professionele verkopers. ‘Marktplaats is een enorm c-to-c-platform. Vanwege het grote bereik is het ook voor zakelijke adverteerders interessant’, vertelt Oscar Diele, marketing directeur eBay Nederland en Marktplaats.nl.

Topadvertenties

Professionele verkopers kunnen ‘topadvertenties’  aanmaken, beheren en optimaliseren. Topadvertenties zijn de drie bovenste advertenties in één van de 1200 Marktplaats-rubrieken, de meest waardevolle posities van Marktplaats.nl. ‘De advertenties hebben de "look en feel" van Marktplaats, maar zijn door de toevoeging “topadvertentie” wel te onderscheiden,’ verduidelijkt Diele.

Bij topadvertenties betalen adverteerders alleen voor geleverde leads; gebruikers die doorklikken van de ‘topadvertenties’ naar de advertentiepagina. ‘Dit cost-per-click-systeem zorgt ervoor dat de adverteerder alleen betaalt voor kwalitatieve leads’, aldus Diele.

Grote voordelen

Het advertentiesysteem heeft grote voordelen voor de zakelijke adverteerder. Diele: ‘Op Marktplaats bevindt zich een zeer koopgericht publiek. Dat zorgt voor een enorme toename in leads, niet alleen in aantal maar ook in kwaliteit. Daarnaast bepalen adverteerders zelf wat ze maximaal voor een lead willen betalen.’

Intermediair

Marktplaats is van oudsher c-to-c. Toch wilden steeds meer zakelijke adverteerders leads genereren en daarbij zelf aan het stuur zitten, signaleerde de handelssite. Marktplaats blijkt niet meer alleen de plaats waar je je konijnenhok verkoopt. 'Iedereen die de intentie heeft om "te kopen" gaat eerst naar Marktplaats. Je ziet dat de intermediairsrol aan het verschuiven is. Dat zie je bijvoorbeeld bij de verkoop van auto's, onze grootste rubriek. Maar ook in de makelaardij. Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn huis in Zwolle via Marktplaats verkocht, vertelt Diele.

Aan de achterkant

Aan het geavanceerde advertentiemodel is een aantal maanden gewerkt. ‘Het is één van de grootste aanpassingen in de functionaliteiten sinds de acquisitie’, zegt Diele. ‘Het geavanceerde zit aan de achterkant, niet aan de voorkant. Daardoor is het wel toegankelijk. Dat past bij het uitgangspunt van Marktplaats. De eerste Marktplaatsgebruiker kan er nog steeds mee uit de voeten.’ 

Met de introductie van de topadvertenties, verdwijnen de Google advertenties op Marktplaats. ‘Wat ervoor in de plaats komt sluit meer aan, en komt de gebruikerservaring ten goede’, meent Diele.

Rubrieken

Topadvertenties zijn gelieerd aan een rubriek, en dus browse-gerelateerd, in tegenstelling tot search. Het is een gesloten systeem. In eerste instantie gaat AdMarkt in vijf groepen als testfase van start. ‘We starten met de rubrieken “Banen” en “Computer hardware”, op 7 augustus komen daar nog een aantal groepen bij. We wilden het niet gelijk op de hele site introduceren, maar wel in een combinatie van diensten en producten. Bijkomend voordeel is dat we zelf veel content in de rubriek “Banen” hebben, daar gaan we topadvertenties van maken. Daardoor bevindt Marktplaats zich ook in de gebruikersgroep van deze testfase’, zegt Diele.  Op basis van gebruikerservaringen zal Marktplaats Admarkt in de komende maanden verder ontwikkelen.

Marktplaats hoopt met het advertentiemodel meer zakelijke adverteerders aan te trekken, die weer opbrengsten genereren. ‘Daar verdienen wij ons geld mee. Op die manier kunnen we het goedkoop houden voor de consument’, meent Diele.