Twinkle | Digital Commerce

E-commerce geeft postverzending nieuwe impuls

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:58

Sinds mensen e-mail en e-cards versturen in plaats van handgeschreven brieven en kaarten, en rekeningen online worden betaald ,neemt het aantal postverzendingen af. Internet zorgde echter ook een nieuwe injectie in de markt, met de komst van e-commerce. Met de verzending van pakketjes is er enorme toestroom op de postmarkt.

Onlangs was er een conferentie in Las Vegas, waar 15.000 eBaygebruikers op afkwamen. Hoofdsponsor was United States Postal Service. ‘Ik heb een boodschap voor de hele eBay-community’, zei directeur John Potter in een toespraak. ‘Wij, Postal Service, houden van jullie. Van iedere koper, iedere verkoper, iedere power seller. Dank jullie voor het verzenden met Postal Service.’

En terecht.

Elke dag worden er miljoenen pakketjes verzonden. Wat begint met een muisklik eindigt één of twee dagen bij de consument thuis. In 2005 was nog altijd meer dan de helft van de totale opbrengst afkomstig uit de verzending van kaarten en brieven, namelijk 66,6 miljard dollar. Dat is 1 procent minder dan in 2004. Maar de verzending van pakketten maakte een hoop goed. Dit steeg namelijk met 2,8 procent naar 8,6 miljard. Afgelopen jaar werden bijna drie miljard pakketjes via US Postal verzonden.

Het is moeilijk te zeggen hoeveel van deze pakketjes online bestellingen zijn, maar de postverzender geeft e-commerce veel credits. ‘Zes jaar geleden werd internet aangewezen als het grote kwaad van de postverzending. Nu komen we erachter dat internet juist een kanaal voor nieuwe business voor ons is’, vertelt James Cochrane, manager package service van Postal Service.

Ook FedEx, DHL en United Parcel Service hebben door de komst van e-commerce een nieuwe impuls gekregen. ‘E-commerce heeft alle bedrijven in de postverzending goed gedaan’, zegt Robert Dahl, projectleider bij Air Cargo Management Group, een consultant voor de luchtvaart.

Maar niemand had die nieuwe markt zo hard nodig als bedrijven voor postverzending. Zij werken nu samen met enkele grote webspelers. De eerste afspraken werden al in 1998 gemaakt, toen Amazon.com  voor het eerst grote volumes ging verzenden.

Maar één van de grootste impulsen voor postverzending komt van eBay. Verkopers verzenden ieder jaar miljoenen pakketjes.

Uit onderzoek van Forrester voor Shop.org blijkt dat de verzending van poducten die online gekocht worden met 20 procent zullen toenemen, tot 132 miljard dollar. Daarvan zou 1 miljard dollar door eBayverzendingen worden gerealiseerd.

Bron: New York Times