Twinkle | Digital Commerce

Piet-Hein Kerkhof: 'Nederlandse bedrijven moeten succes nastreven'

2017-05-26
  • 2:08

Tekst: Erwin van der Bij

Tik in een zoekmachine 'Piet-Hein Kerkhof' in en je vindt artikelen met zowel de bedrijfsnaam van Yahoo! als die van Kelkoo. Hoe dat nu precies zit, vroegen we aan hem. Kerkhof: 'Ik ben directeur van Kelkoo, dat in 2004 werd overgenomen en nu als aparte businessunit van Yahoo! Europe opereert.' Oké, duidelijk, maar we vroegen door...

Plannen

'Op korte termijn is groei voor ons heel belangrijk en dat gaat in deze markt bijna als vanzelf. Harder groeien dan anderen doen we door constant de user experience te verbeteren: meer en betere informatie, goed en overzichtelijk weergegeven. De lange termijn is in de internetwereld veel minder van belang.'

Internet

'Internet heeft mijn kijk op business veranderd. Met een helder businessmodel kun je eenvoudig een succesvol bedrijf neerzetten. Met veel jonge mensen ook. Daarnaast is het web in het algemeen een onmisbaar communicatiemedium geworden.'

Inspiratie

'De Amerikaanse Yahoo!-portal bezoek ik graag. Daar vind je veel diensten die vernieuwend zijn, denk aan Answers en Flickr. Yahoo! als platform in dit geval en niet als zoekmachine.'

Webdrijfveren

'In eerste instantie is mijn drijfveer op internet gemak, (lacherig) al ben ik eigenlijk "verplicht" om online te kopen. Daarnaast prijsvoordeel, al is dat veel minder belangrijk. Mijn eerste webaankoop was overigens een boek bij Amazon in de UK: Lonely Planet. Ik weet het nog goed, want de verzendkosten waren enorm hoog vergeleken met de boekprijs.'

Ontwikkeling internet

'Er is een trend waarneembaar dat gebruikers onderling informatie uitwisselen. Daarnaast vind ik de grote verdeeldheid bij de grote Nederlandse retailers opvallend: de Bijenkorf is gestopt, de Hema juist gestart en BCC en Modern zijn actiever geworden. Ik zou liever een duidelijke groei zien, zoals in de VS en de UK.'

Zendingsdrang

'Afgelopen jaar daalde de totale omzet van de retailbranche met 1 procent, terwijl de online-retail een groei van 130 procent kende. Economische groei is erg belangrijk en ik zie met name in het buitenland enorme websuccessen. Ook Nederlandse bedrijven moeten dat nastreven! Alle branches kunnen zich op internet nog verder professionaliseren.'

Wereldplek

'Als ik ons Europese hoofdkantoor in Londen bezoek, in de wijk Soho, heb ik altijd het gevoel dat daar "veel leven" is. Dat heb ik ook bij New York. Dat hard werken om de levensstandaard te verhogen bevalt me wel in die steden. Daarnaast moet je plezier hebben in de dingen die je doet en dat moet spannend blijven. Vandaar ook dat ik de markt waarin ik werk zo leuk vind.'

 

Clicks

www.kelkoo.nl
www.yahoo.com
answers.yahoo.com
www.flickr.com
www.amazon.co.uk
www.hema.nl
www.bcc.nl
www.modern.nl