Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Website beoordeelt webwinkels

2017-05-26
  • 4:02

Student economie werkte plan uit in zomervakantie

Tekst: Anneloes van Gaalen

Een gat in de markt, iedere ondernemer is ernaar op zoek. Zo ook Marc van Steenoven. Hij bedacht Checkwebwinkel.nl, een website waar je alle webwinkels kunt vinden. En wat te denken van Dutch design-site Poaa.com - 'gewoon een leuke naam'. Ook Simplycolors.nl duikt met kleurige kinderkleding een gat in.

'Het idee voor Checkwebwinkel.nl is ongeveer een jaar geleden ontstaan', begint Marc van Steenoven, eigenaar en webmaster van Checkwebwinkel.nl.

'Ik wilde een aankoop doen via internet, maar er was niet veel bekend over de betreffende webwinkel. Ik realiseerde me dat er geen website bestond waar je reviews over minder bekende webwinkels kunt lezen. Toen had ik dus direct mijn gat in de markt gevonden: een website waar je alle webwinkels kunt vinden.'

Van Steenoven, momenteel vierdejaars student commerciële economie aan de Rotterdamse Hogeschool InHolland, werkte tijdens de zomervakantie zijn plan uit en eind zomer 2005 was het concept af - 'Ik kom uit een ondernemersfamilie, dus ik houd wel van aanpakken.'

Vier categorieën

Van Steenoven ziet vergelijkingssites als Kieskeurig.nl, Kelkoo.nl en Vergelijk.nl niet direct als concurrenten. 'Zij richten zich voornamelijk op product- en prijsvergelijkingen, onze site focust specifiek op webwinkel-reviews. Wij onderscheiden ons door onze manier van reviewen. Om tot een betrouwbare beoordeling te komen, hebben we een verdeling in vier categorieën gemaakt: informatievoorziening, levering, dienstverlening en bestelgemak. Deze vier zijn naar ons idee het belangrijkst bij het doen van aankopen via internet. In iedere stap van een categorie worden verschillende vragen gesteld, waarop je een waardering kunt geven. De vragen in een categorie worden samengevoegd tot een categoriegemiddelde.'

Ook hoort bij iedere beoordeling een minimale toelichting, waarin de consument aangeeft waarom hij een bepaalde waardering heeft gegeven. Van Steenoven:  'Als je waarderingen als "slecht" of "uitstekend" hebt gegeven, dan moet je dat toelichten.'

Het uiteindelijke doel is om een zo transparant mogelijke omgeving voor zowel consumenten als webwinkels te creëren, waar beide partijen profijt van hebben. En waar een site als Kieskeurig.nl zo'n 150 webwinkels vermeldt, heeft Van Steenoven al zo'n kleine 1.000 webwinkels in kaart gebracht. Van Steenoven: 'Ik ben van mening dat sommige sites een hoop laten liggen en in sommige gevallen de consument tekort doen met de informatie. Onze website probeert het gat op te vullen voor de consument die onzeker is over aankopen bij winkels die nergens staan vermeld. Maar we zijn er ook voor de webwinkels. Te vaak zie je dat ze negatief worden belicht, zonder dat ze daar iets tegen kunnen doen. Bij ons hebben ze die mogelijkheden wel.'

Uitbreiden

De site is pas onlangs officieel gelanceerd, 1 juni om precies te zijn, maar aan toekomstplannen geen gebrek. Van Steenoven: 'We willen webwinkeliers nog meer mogelijkheden bieden om zich te uiten. We bieden hun nu al een eigen pagina met advertentiemogelijkheden voor slechts 7,50 euro. Dit willen we uitbreiden zodat het voor de consument nog interessanter wordt om naast de reviews ook de webwinkelpagina's te bekijken.'


Simplycolors.nl

Na vijf jaar als inkoper bij Kruidvat België te hebben gewerkt en vijf jaar als C1000-formulemanager bij Schuitema, besloot Stephanie Dijkstra eind 2005 haar eigen bedrijf te beginnen. Simplycolors.nl, een webwinkel met baby- en kinderbasics in trendy kleuren. Dijkstra: 'Ik zit zelf vol in de doelgroep en kwam er zodoende achter dat er weinig goede basics in mooie kleuren te koop waren.' De voorbereiding van Simply Colors nam acht à negen maanden in beslag. 'Het belangrijkste was om een vorm te vinden die recht doet aan hetgeen Simplycolors.nl moest gaan uitstralen, namelijk eenvoud en kwaliteit.'

Het merendeel van de klanten bestaat uit ouders met kinderen tussen de nul en tien jaar en verder mensen die een leuk origineel cadeau willen geven. 'Consumenten vinden ons natuurlijk via Google en Startpagina', zegt Dijkstra. 'Maar het meeste bezoek krijgen we via mond-tot-mondreclame. Verder verwerven we bekendheid via alle grote baby- en kinderbeurzen, en advertenties in baby- en kinderbladen.' Dijkstra ziet vooralsnog geen kapers op de kinderkledingkust. 'In Nederland zijn er weinig bedrijven die een soortgelijk concept bieden.


Poaa.com

Dutch design is hot, zowel in binnen- als buitenland. Toch was er lange tijd geen Nederlandse webwinkel waar Nederlands design in alle verscheidenheid werd aangeboden en dus besloot Michael de Chene in de zomer van 2005 zelf een dergelijke webshop op te zetten met Poaa.com, 'vanwege de enorme wereldwijde vraag én populariteit van Dutch Design', aldus De Chene. 'Er was voordat wij begonnen niet echt een webwinkel met zo'n uitgebreid aanbod en dat hebben we de afgelopen maanden dan ook geweten! De bezoekersaantallen en verkopen blijven maar stijgen. We zijn circa drie maanden bezig en tot dusver verdubbelt de omzet elke maand.'

De Chene is een man van de praktijk. Businessplannen kunnen hem gestolen worden. Hij brainstormt liever met wat vrienden over zijn webwinkel. 'Mijn tip voor iedereen is: gewoon doen! Geen geld? Begin klein! Kijk naar de markt. Luister naar de consument. En kijk ook continue naar jezelf. Wat mis je? Wat zou beter kunnen?' De Chene heeft grote plannen met zijn webwinkel: hij wil de grootste speler op het gebied van design worden op de consumentenmarkt.


Clicks

www.checkwebwinkel.nl
www.poaa.com
www.simplycolors.nl
www.kieskeurig.nl
www.kelkoo.nl
www.vergelijk.nl


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2006