Twinkle | Digital Commerce

Internetgebruik Europa groeit sneller dan VS

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:25

Het internetgebruik in Europa groeit tweeënhalf keer zo snel als in de Verenigde Staten. Dat betekent dat de VS over anderhalf jaar qua internetgebruik wordt ingehaald. Zo blijkt uit cijfers van Nielsen//NetRatings. De cijfers werden door analist Alexander Burmaster gepresenteerd tijdens The Next Web, een Nederlandse web 2.0 conferentie, afgelopen vrijdag in Amsterdam.

Verschillen in internetgebruik

In de Verenigde Staten gebruiken meer vrouwen dan mannen internet. In Europa zijn het juist de mannen die meer gebruik van internet maken. Ook wat betreft de leeftijd van de internetgebruiker verschilt Europa van de Verenigde Staten. In Europa zijn internetgebruikers gemiddeld jonger dan in de VS. Ook groeit de groep 50+ sterk. De VS leidt op het gebied van breedband penetratie. Uit eerdere onderzoeken werd al duidelijk dat een breedbandverbinding leidt tot meer internetaankopen.

Tien snelst groeiende sites

Burnmaster presenteerde ook een top 10 van snelst groeiende sites in Europa. Vooral sites waarbij internetters zelf verantwoordelijk zijn voor de inhoud winnen aan populariteit. Shopzilla, de Amerikaanse prijs- en productvergelijkingssite groeit het snelst in Europa. De site heeft maandelijks vier miljoen bezoekers, een stijging van 1100 procent in een jaar tijd. Neuf Telecom is volgens Burmasters cijfers de op één na snelste groeier in Europa. Fotosite Ringo.com groeide met 645 procent tot 3,4 miljoen unieke bezoekers en profielensite MySpace.com  groeide met 640 procent tot 5,1 miljoen unieke bezoekers per maand.
Ook Kijiji.com, een portaalsite van eBay die internationale advertentiesites in beeld brengt, behoort tot de snelst groeiende internetmerken in Europa. Daarbij moet in ogenschouw genomen worden dat Kijiji een jaar geleden net bestond. Marktplaats.nl  maakt deel uit van Kijiji.

Bron: De Koopman, Emerce, uzy.nl