Organisaties baseren zich voor zoekmachinemarketing op te algemene zoektermen. Dat stelt Tribal Internet Marketing, gespecialiseerd in zoekmachinemarketing, op basis van praktijkanalyses. Hierdoor vissen marketeers vaak in een vijver met heel veel concurrenten, terwijl specifiekere termen in veel gevallen vaker gebruikt worden. Organisaties zouden gedegen zoektermenonderzoek moeten doen alvorens concreet met zoekmachinemarketing aan de slag te gaan.
Het gebruik van zoekmachinemarketing neemt een vlucht; inmiddels wordt 40 procent van de budgetten voor online marketing gespendeerd aan zoekmachinemarketing (bron: Forrester, maart 2005). Goed scoren in zoekmachines komt voor een groot deel neer op het zich kunnen verplaatsen in de gedachtegang van de internetter. Organisaties laten veel kansen liggen door zich onvoldoende te realiseren op welke manier surfers zoeken.
Door concreet in kaart te brengen welke specifieke zoektermen surfers associëren met een product of dienst, wordt zoekmachine-optimalisatie veel doeltreffender. Zo ontdekte Tribal dat de zoekterm 'flat TV' slechts 83 kliks per 24 uur naar de website van een klant opleverde, terwijl 'flat screen tv' maar liefst 669 keer leidde tot doorklikken naar de site. De surfers waren op zoek naar precies hetzelfde product, maar de specifiekere zoekterm rendeerde veel beter.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Marketeers verplaatsen zich onvoldoende in gedachtewereld van de surfer
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.