Twinkle | Digital Commerce

Britse webwinkel gebruikt AI voor klantcontact

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:56

Artificial Intelligence (AI) is sinds kort onderdeel van het klantcontactcentrum van de Britse online supermarkt Ocado. Het systeem maakt gebruik van machine learning om de contactstroom te categoriseren en door te sturen.

De webkruidenier krijgt dagelijks erg veel e-mail van klanten. Om de efficiëntie in de organisatie te verhogen, heeft Ocado besloten de e-mail te laten sorteren door het AI-systeem. Het herkent via trefwoorden welk soort vraag gesteld wordt en stuurt de e-mail gecategoriseerd door naar de juiste medewerker.

Ocado
De websupermarkt ontwikkelde in zes maanden een zelflerend systeem. Eerder al ontwierp de technische afdeling van het bedrijf intelligente systemen voor het plaatsen van orders of het berekenen van optimale bezorgroutes. Ook Ocado's klanten maken graag gebruik van technologie: de helft van zijn klanten bestelt via mobiele apparaten.

AI voor klantenservice
Ook KLM maakt sinds kort gebruik van AI als techniek om het werk van klantenservicemedewerkers efficiënter te maken. Evenals bij Ocado gaat het om een ondersteunende functie en niet om een zelfstandig opererende tool.