Twinkle | Digital Commerce

Mobiel is desktop voorbij

2017-05-26
180101
  • 2:42

Criteo, specialist op het gebied van performancemarketing, bevestigde vorige week iets wat ik al sinds 2013 zeg: online shoppen is hard op weg om hét domein te worden van mobiele apparaten. De tijd dat consumenten met hun telefoon of tablet informatie zoeken om het item vervolgens vanaf hun desktop te bestellen, is voorbij.

Het omslagpunt in de online retail is bereikt: in het tweede kwartaal van 2016 is het aantal mobiele aankopen in de VS volgens Criteo voor het eerst groter dan het aantal desktopaankopen.

Voor veel webwinkeliers is dit het moment van de waarheid, want wie zijn webwinkel nog niet heeft afgestemd op de wensen van de mobiele gebruiker gaat moeizame tijden tegemoet. Uit onderzoek van Criteo blijkt dat 45 procent van de verkopen van de grootste online retailers in Nederland al plaatsvindt via mobiele apparaten. Het aantal mobiele aankopen staat hiermee op het punt om het aantal desktopaankopen in te halen. Erg verrassend is het niet, want in landen als Japan en het Verenigd Koninkrijk is de smartphone al het leidende verkoopkanaal.

Een tweede omslagpunt is dat nu zelfs in Nederland, als laatste Westers land, de smartphone de tablet heeft ingehaald voor online aankopen. Enerzijds komt dit doordat consumenten steeds eenvoudiger kunnen afrekenen via hun mobiel, anderzijds bieden steeds meer retailers een geoptimaliseerde mobiele winkelervaring.

App-gebruikers zijn betere klanten
Het onderzoek van Criteo bevestigt eerdere resultaten. Retailers die de mobiele trend begrijpen, creëren een forse voorsprong op hun concurrent.

Webwinkeliers met een app zijn hierbij helemaal in het voordeel. Niet alleen worden via apps meer aankopen voltooid dan via andere online kanalen, ook ligt de gemiddelde besteding hoger. Zo werd in het tweede kwartaal van 2016 gemiddeld 91 dollar via de mobiele website gespendeerd, 100 dollar op de desktop en 127 dollar via de app. Daarnaast kwam uit het onderzoek naar voren dat retailers met een goed doorontwikkelde mobiele app maar liefst 90 procent meer conversie wisten te realiseren dan de laggards – retailers die pas net gestart zijn met m-commerce en vaak nog geen app hebben.

Uit de nieuwe Twinkle100 bleek dat maar liefst de helft van de allergrootse Nederlandse webwinkel al een app heeft, tegen slechts 8 procent voor de webwinkels onder de top 200. Die top 100 heeft allang de data in handen waaruit onomstotelijk blijkt dat gebruikers betere klanten worden na het downloaden van je app. Bol.com heeft deze data al eens gedeeld, en rapporteert een ruime verdubbeling van het aantal product views en terugkerende klanten door apps, ook de omzet per bezoeker en het gemiddelde bestelbedrag is tientallen procenten hoger voor app-klanten dan voor bezoekers van de mobiele site.

Andere onderzoeken, zoals die van Astound Commerce, bevestigen deze trend. In het eerste kwartaal van dit jaar was de online verkoop in de Verenigde Staten goed voor 40 miljard dollar, hiervan kwam ruim 26 miljard via mobiele apparaten. Mobiele apps zijn hierbij goed voor het leeuwendeel van de m-commerce transacties. Dat mensen de voorkeur geven aan een app is niet zo vreemd. Een app is volledig toegesneden op het mobiele apparaat en is hierdoor veel eenvoudiger in gebruik. Mogelijkheden als direct laden, push-meldingen en een hoge mate van personalisatie maken het verschil voor de klant. Wanneer je inspeelt op deze trend liggen er dus voldoende kansen om klanten via een app nog meer aan je webwinkel te binden. Vooral met de naderende feestdagen kun je hier je voordeel uit halen.