Twinkle | Digital Commerce

Asos maakt entree op Chinese markt

2017-05-27
180101
  • 1:27

Asos plant om in oktober zijn entree te maken op de Chinese markt. De Britse retailer opent daarvoor een apart platform en een lokaal distributiecentrum met bijbehorend personeel.

Asos zag zijn omzet het afgelopen half jaar (tot februari 2013) groeien met 19 procent tot bruto 25.7 miljoen pond (30,4 miljoen euro), meldt Bloomberg. De retailer verwelkomde in zijn bestaande webshops het afgelopen jaar zo’n 1,7 miljoen nieuwe klanten die zorgden voor de verdubbeling van de aandelen van Asos in het boekjaar 2012.

De betreding van de Chinese markt zal de retailer ongeveer 6 miljoen pond per jaar gaan kosten voor de eerste twee boekjaren. In het nieuwe distributiecentrum wordt 10 procent van Asos’ bestaande voorraad opgeslagen voor de Chinese consument.

Wereldwijd
‘We willen wereldwijd aanwezig zijn’, zegt chief executive van Asos, Nick Robertson tegen The Guardian. ‘We kunnen geen wereldwijd bedrijf zijn als we niet aanwezig zijn in China. De opening van de webshop in dat land is de start van onze mondiale reis.’ De Chinese shop moet de online sales van Asos laten groeien naar 1 miljard pond omzet in 2015.

Michelle Obama
Ook focust Asos zich de komende tijd op de lancering van een Russische webshop (opent vandaag) en zijn 'fashionfinder micro-sites' voor de Franse, Duitse en Amerikaanse markt. Asos groeide in de Verenigde Staten het afgelopen jaar in rap tempo naar 1 miljoen klanten. Dit had mede te maken met de promotie van de kleding door First Lady Michelle Obama, die een klant is van Asos.

Asos heeft één van de grootste social media-communities van alle online retailers in Groot-Brittannië. Het bedrijf heeft daarbij diverse prijzen gewonnen voor zijn social strategie. Twinkle schreef eerder een artikel over hoe Asos zijn social media gebruikt.