Twinkle | Digital Commerce

‘Mobiel iDeal had er gisteren moeten zijn’

2017-10-05
180101
  • 2:58

Thuiswinkel.org vraagt opnieuw aandacht voor het gemis aan een mobiele variant van iDeal. Het is een aanbeveling die de belangenvereniging al jaren doet, maar banken komen niet door. ‘Wat ons betreft had mobiel iDeal er gisteren moeten zijn’, aldus voorzitter Ed Nijpels.
 
Op de dag van het Online Betaal Congres publiceert Thuiswinkel.org traditiegetrouw een position paper over online betalen. Het document van dit jaar kent 12 aanbevelingen, waarvan een snelle introductie van mobiel iDeal er één is. Tot op heden kunnen alleen klanten van ING op een laagdrempelige manier (lees: zonder random reader) mobiele betalingen doen met iDeal, de door Currence beheerde betaalmethode van de Nederlandse banken.

Stil bij Rabobank en ABN Amro
Ondanks verschillende beloften, een geslaagd experiment met Bol.com en een oproep aan de markt heeft de Rabobank mobiel iDeal nog altijd niet geïntroduceerd. De coöperatieve bank is wel druk met MyOrder, zijn mobiele bestel- en betaalapplicatie. Daarover komt Gertjan Rösken van de bank later vandaag te spreken. Voor die andere grootbank, ABN Amro, lijkt mobiel betalen op afstand (anders dan mobiel bankieren en mobiel betalen aan de kassa) helemaal nog geen thema.

Betrouwbaar en gebruiksvriendelijk
Thuiswinkel.org noemt het in zijn position paper ‘bijzonder wenselijk’ om snel een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk platform voor mobiele betalingen te introduceren. ‘Dit is ook belangrijk om het vertrouwen van consumenten in online betalen te continueren. Webwinkeliers rekenen dan ook op een snelle introductie en uitrol van mobiel iDeal.’

Gecoördineerde aanpak
Uit gesprekken met Currence en de banken is volgens Thuiswinkel.org inmiddels wel duidelijk dát mobiel iDeal er gaat komen. ‘Nog wel is per bank onduidelijk wanneer kopers op hun mobiel of tablet van iDeal gebruik kunnen gaan maken. Ook verschilt de implementatie en daarmee mogelijk het gebruiksgemak per bank. Een gecoördineerde aanpak is noodzakelijk om het publiek in één keer goed voor te lichten.’

Aanbevelingen
U kunt het position paper van Thuiswinkel.org downloaden via de link (pdf) onderaan dit bericht. Hieronder vindt u de aanbevelingen aan verschillende adressen kort op een rij:
 
-> Aan de gezamenlijke Nederlandse banken en Currence


  • Dring de downtime van iDeal terug, verbeter de communicatie in het geval van ongeplande niet-beschikbaarheid, zowel naar consumenten als naar webwinkels en leg op een sturende manier deze doelen vast in een stelsel van afspraken met webwinkels.

  • Zorg voor een spoedige introductie en uitrol van mobiel iDeal.

  • Zoek mogelijkheden zodat de betaler weet aan wie betaald is. 

-> Aan de Nederlandse banken en de card-schemes

  • Beperk de verschillen tussen 3D Secure onderling, zodat standaardinformatie aangeboden kan worden en consumenten weten waar ze aan toe zijn en 3D Secure omarmen.
  • Zorg dat 3D Secure geschikt is voor het mobiele betalingsverkeer en bepleit dat online betalingen met credit cards met minder inlogcodes gedaan kunnen worden.

-> Aan PayPal en aanbieders van achteraf betalen

  • Geef meer duidelijkheid over de geldende PayPal verkoperbescherming.
  • Wees als achteraf betaalmethoden duidelijk over kosten, klantbehandeling en incassotraject naar webwinkels en consumenten.

-> Aan de Europese Banken en EBA Clearing

  • Voer een pan-Europese betaalmethode in waarmee consumenten door heel Europa kunnen betalen via hun bankrekening.

-> Aan De Nederlandsche Bank

  • Werk actief mee aan de realisatie van access to account, in lijn met de Europese ontwikkelingen, in Nederland.

-> Aan payment service providers

  • Wees herkenbaar door de naam van de webwinkel in de omschrijving van de betaling op te nemen.
  • Werk samen om het proces bij betwiste betalingen te stroomlijnen: help webwinkels bij verweer van onterechte charge back en geef inzicht bij terugkoppeling of land van transactie overeenkomt met land van uitgifte van creditcard.
  • Webwinkels moeten alle crediteringen standaard via hetzelfde betaalmiddel kunnen laten verlopen als klant heeft gebruikt bij aankoop.


Size: 163.8K bytes Modified: 2 June 2016, 14:45