Twinkle | Digital Commerce

Tesco breidt uit met twee online entertainment shops

2017-05-27
180101
  • 1:33

Het Britse Tesco lanceert voor het einde van dit jaar twee online entertainment shops naast zijn bestaande online filmwinkel ‘Blinkbox’. Het bedrijf wil zo de strijd aangaan met concurrenten als online giganten Amazon.

Dat meldt The Telegraph.

Voor het uitrollen van de nieuwe webshops heeft Tesco twee CEO’s aangesteld. Gavin Sathianathan, voormalig hoofd van de afdeling Retail bij Facebook in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, gaat de e-book webshop ‘Blinkboxbooks’ leiden. Mark Bennett, die afkomstig is van EMI en Warner Music, staat aan het hoofd van de online muziekshop ‘Blinkboxmusic’.

Tesco wil volgens The Telegraph met de nieuwe webshops en het al bestaande Blinkbox een online specialist worden op het gebied van boeken, muziek en film. Het bedrijf hoopt met de initiatieven klanten te werven die bij Tesco blijven winkelen in plaats van trouw te zijn aan ander online koopplatformen, zoals Amazon.

Tesco versus Amazon
Ondanks dat de online sales van Amazon veel groter is dan die van Tesco op dit moment, heeft Tesco het doel om ‘’s werelds grootste multichannel retailer te worden’, zo zegt chief executive Phil Carke in The Telegraph. Micheal Comish, oprichter van Blinkbox, voegt hieraan toe: ‘Tesco is al de derde grootste retailer in de wereld. Ik denk niet dat we direct moeten concurreren met Amazon, maar om Amazon heen moeten concurreren en de sterke punten van Tesco moeten benadrukken bij klanten. Amazon heeft geen tweeduizend winkels en Amazon levert niet binnen een uur. Tesco heeft een hoop sterke eigenschappen die klanten waarderen.’

Bezorgen
Tesco is op meerdere vlakken een concurrent van Amazon. Zo rolde het in juni vorig jaar een bezorgservice uit die veel weg heeft van Amazon Prime. Voor 36 pond komt de Britse supermarktketen drie maanden lang voorrijden, voor 60 pond een half jaar. Tesco hanteert wel een besteldrempel van 40 pond per keer.